Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 847003

Problemi i potrebe posvojiteljskih obitelji tijekom procesa prilagodbe i integracije posvojene djece u obitelj, odgojno-obrazovne institucije i okolinu


Kralj, Siniša; Modić Stanke, Koraljka; Topčić-Rosenberg, Diana
Problemi i potrebe posvojiteljskih obitelji tijekom procesa prilagodbe i integracije posvojene djece u obitelj, odgojno-obrazovne institucije i okolinu, 2014. (izvještaj).


CROSBI ID: 847003 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Problemi i potrebe posvojiteljskih obitelji tijekom procesa prilagodbe i integracije posvojene djece u obitelj, odgojno-obrazovne institucije i okolinu
(Problems and needs of adoptive families during adjustment and integration process of adoptees in the family, educational institutions and environment)

Autori
Kralj, Siniša ; Modić Stanke, Koraljka ; Topčić-Rosenberg, Diana

Izvornik
ADOPTA

Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, izvještaj

Godina
2014

Ključne riječi
posvojitelji; posvojena djeca; problemi; potrebe
(adoptive parents; adoptees; problems; needs)

Sažetak
Područje iskustva i potreba posvojiteljskih obitelji u Hrvatskoj do sada nije bilo predmetom istraživanja iako se ADOPTA – udruga za potporu posvajanju susrela s nizom anegdotalnih informacija prikupljenih od posvojitelja i članova o različitim oblicima poteškoća s kojima se suočavaju na putu zasnivanja posvojenja te kasnije roditeljstva i funkcioniranja obitelji. Nedostatak istraživanja jedan je od važnijih zaključaka 1. konferencije o posvojenju: Modeli i praksa uspješnog posvajanja koja je održana 1. i 2. listopada 2012. u Zagrebu. Svrha je ovog istraživanja prikupljanje informacija i trendova o teškoćama i problemima s kojima se suočavaju posvojiteljske obitelji u Republici Hrvatskoj, načina na koji se nose s tim problemima te specifičnih potreba koje imaju posvojitelji i posvojenici, a koje nije moguće zadovoljiti bez adekvatne pomoći i suradnje okoline i različitih institucija. Osim toga istraživanje teži osvijestiti potrebu za potporom posvojiteljskim obiteljima i identificiranje specifičnih oblika potrebne potpore sa svrhom a) osmišljavanja i pokretanja izvaninstitucionalnih programa potpore i b) utjecaja na zakonodavaca i relevantne institucije radi unapređivanja postupaka i usluga koje mogu doprinijeti ubrzavanju i uspješnosti posvojenja. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 46 posvojitelja (42 žene i 4 muškarca) koji su se dobrovoljno javili za sudjelovanje. Kao što je gotovo uvijek slučaj u ovakvim vrstama istraživanja kada se radi uzorku o kojem nema javno dostupnih podataka, te su time teže dostupni, korišten je neslučajan uzorak. Istraživanje je provedeno u dvije faze. U okviru kvalitativnog istraživanja prikupljanju je podataka prikupljeno pomoću fokusnih grupa i dubinskih intervjua, a kvantitativnomu putem upitnika. Podatci su se prikupljali u razdoblju od ožujaka do prosinca 2013. godine. Rezultati istraživanja upozoravaju na područja koja nisu dovoljno uređena trenutačno važećim zakonskim propisima i provedbenim aktima te također upozoravaju na neujednačenost postupanja institucija socijalne skrbi u provedbi posvojenja. Isto je tako iz rezultata vidljivo da poteškoće i potreba za prepoznavanjem poteškoća nisu samo vezane uz sustav socijalne skrbi, već su šire i kompleksnije naravi i zahtijevaju uključenje sustava zdravstva i obrazovanja. Glavni nalazi upozoravaju na sljedeće poteškoće i probleme s kojima se susreću posvojiteljske obitelji: – nedostatak standarda pri posvojenju koji uključuje nedovoljno jasne korake i područja odgovornosti pojedinih ustanova u postupku posvojenja (centara za socijalnu skrb, institucija za djecu, udomitelja) te nepostojanje rokova postupanja relevantnih institucija – nedovoljnu edukaciju stručnih radnika u centrima za socijalnu skrb koji rade na poslovima posvojenja te neprepoznavanje važnosti njihove uloge i odgovornosti u procesu posvojenja – nedovoljnu edukaciju potencijalnih posvojitelja i pripremljenost na izazove posvojenja, pri čemu su potencijalni posvojitelji uglavnom prepušteni učenju iz literature na stranim jezicima, savjetima prijatelja i poznanika – nepotpune informacije o djetetu koje se posvaja, nedovoljno pojašnjenje eventualnih poteškoća ili posljedica na razne aspekte razvoja djeteta te nejasnoće o tome tko je odgovoran za pribavljanje relevantnih i potpunih informacija o djetetu (centri za socijalnu skrb, domovi za djecu ili udomitelji) – prisutne poteškoće koje djeca imaju kao posljedicu prijašnjih iskustva i/ili biološkog nasljeđa – u razvoju jezika, u praćenju obrazovnih programa vrtića i/ili osnovnih škola, u stvaranju društvenih i/ili emocionalnih veza s vršnjacima, stvaranju privrženosti novoj obitelji – nedovoljnu osviještenost i edukaciju stručnih radnika, odgojitelja i nastavnika u vrtićima i školama o ključnim temama vezanim uz posvojenje, poteškoće s kojima se znatan broj posvojene djece suočava te sustavnu usmjerenost odgojno-obrazovnih institucija na podršku i razumijevanje njihovih potreba – nepostojanje sustavne i pristupačne podrške nakon posvojenja pogotovo posvojiteljima kao roditeljima, kao paru i samoj djeci – postojanje predrasuda i stigmatizaciju određenih skupina u društvu, uključujući posvojenu djecu općenito te pripadnike romske nacionalne manjine koji čine znatan udio među posvojenicima ili djecom bez roditeljske skrbi. Informacije, edukaciju i podršku posvojitelji očekuju i dobivaju od obitelji i od drugih posvojitelja odnosno udruga koje se bave roditeljstvom i posvojenjem, a ponajmanje od institucija. Dijelom je tomu razlog nepovjerenje u sadržajnu educiranost stručnih radnika u institucijama o posvojenju. Ujedno se stječe dojam da je uzrok raskola između stava službi i institucija sustava i posvojiteljske zajednice u razumijevanju svrhe i smisla posvojenja. Naime, često je sa stajališta sustava svrha posvojenja rješavanje dvaju problema: dijete bez roditeljske skrbi i potencijalni posvojitelji koji žele dijete, te se zadatak centara za socijalnu skrb doživljava kao postupak „spajanja” potreba djeteta i posvojitelja bez jasne odgovornosti sustava za uspješnost posvojenja. Istovremeno, ostale institucije sustava poput zdravstva i/ili obrazovanja ne preuzimaju odgovornost niti se uključuju u moguće oblike podrške bilo kojem sudioniku u posvojenju. Ta pretpostavka već dugo nije osnova za postavljanje sustava posvojenja u brojnim zemljama Europske unije u kojima je odgovornost države za uspješnost posvojenja mnogo veća, a ostvaruje se putem velikog broja popratnih socijalnih, zdravstvenih i obrazovnih usluga i usluga podrške. Usprkos tomu, ona još uvijek obilježava pristup i podjelu odgovornosti unutar sustava posvojenja u Republici Hrvatskoj.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija, Socijalne djelatnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada www.adopta.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Kralj, Siniša; Modić Stanke, Koraljka; Topčić-Rosenberg, Diana
Problemi i potrebe posvojiteljskih obitelji tijekom procesa prilagodbe i integracije posvojene djece u obitelj, odgojno-obrazovne institucije i okolinu, 2014. (izvještaj).
Kralj, S., Modić Stanke, K. & Topčić-Rosenberg, D. (2014) Problemi i potrebe posvojiteljskih obitelji tijekom procesa prilagodbe i integracije posvojene djece u obitelj, odgojno-obrazovne institucije i okolinu. ADOPTA. Izvještaj.
@unknown{unknown, author = {Kralj, Sini\v{s}a and Modi\'{c} Stanke, Koraljka and Top\v{c}i\'{c}-Rosenberg, Diana}, year = {2014}, keywords = {posvojitelji, posvojena djeca, problemi, potrebe}, title = {Problemi i potrebe posvojiteljskih obitelji tijekom procesa prilagodbe i integracije posvojene djece u obitelj, odgojno-obrazovne institucije i okolinu}, keyword = {posvojitelji, posvojena djeca, problemi, potrebe} }
@unknown{unknown, author = {Kralj, Sini\v{s}a and Modi\'{c} Stanke, Koraljka and Top\v{c}i\'{c}-Rosenberg, Diana}, year = {2014}, keywords = {adoptive parents, adoptees, problems, needs}, title = {Problems and needs of adoptive families during adjustment and integration process of adoptees in the family, educational institutions and environment}, keyword = {adoptive parents, adoptees, problems, needs} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font