Pregled bibliografske jedinice broj: 846130
Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi
Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi // Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja - Knjiga sažetaka / Alessandra Pokrajac-Bulian, Irena Miletić, Jasminka Juretić, Josip Lopižić (ur.).
Opatija: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2016. str. 237-237 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 846130 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kvaliteta obiteljske interakcije, emocionalna kompetentnost i agresivnost kod djece školske dobi
(The quality of family interactions, emotional competence and aggressiveness in children of school age)
Autori
Brajša-Žganec, Andreja ; Valić, Jadranka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja - Knjiga sažetaka
/ Alessandra Pokrajac-Bulian, Irena Miletić, Jasminka Juretić, Josip Lopižić - Opatija : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2016, 237-237
ISBN
978-953-55079-5-6
Skup
24.godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 09.11.2016. - 12.11.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
roditeljstvo; obiteljske interakcije; emocionalna kompetentnost; agresivnost djece školske dobi
(parenting; family interactions; emotional competence; aggressiveness of school-age childrenValić)
Sažetak
U istraživanjima dječje prilagodbe navodi se kako ona nije uzrokovana jednim izoliranim faktorom već proizlazi iz dinamične međuigre osobnih i okolinskih rizičnih i zaštitnih faktora. Individualne karakteristike adolescenata, kao i obiteljski čimbenici, utječu na sposobnost suočavanja s razvojnim problemima. Emocionalna kompetencija djece zauzima važno mjesto u prilagodbi i funkcioniranju u razdoblju intenzivnog razvoja kao što je rana adolescencija, kada je i emocionalna osjetljivost povećana. Pojedinci koji ne razviju strategije prihvatljivog upravljanja emocijama pod povećanim su rizikom za razvoj problema te je potrebno ispitati odnos emocionalne kompetentnosti i agresivnog ponašanja. Kako je obiteljsko okruženje glavni socijalizacijski čimbenik, a roditeljski postupci značajni prediktori brojnih razvojnih ishoda, opravdano je ispitati u kakvom su odnosu roditeljsko ponašanje majke i oca i agresivno ponašanje učenika. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati ulogu dječje percepcije majčina i očeva roditeljskog ponašanja i emocionalne kompetentnosti djeteta u objašnjenju agresivnog ponašanja djeteta. U istraživanju su sudjelovala 203 učenika (111 djevojčica i 92 dječaka) prosječne dobi 12 godina. Djeca su procjenjivala roditeljsko ponašanje majki i očeva na Upitniku roditeljskog prihvaćanja/odbijanja – verzija za djecu (Rohner, 2005), emocionalnu kompetentnost na Upitniku emocionalne kompetentnosti (Takšić, 2002) i svoje agresivno ponašanje na Upitniku agresivnosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić i Bartolić, 2006). Ispitivanjem rodnih razlika u ovom istraživanju nismo potvrdili pretpostavku o razlikama u percepciji roditeljskog ponašanja majke i oca, mjerama emocionalne kompetentnosti i agresivnosti među adolescentima. Rezultati pokazuju kako je roditeljsko ponašanje majke i oca značajno povezano s agresivnim ponašanjem djeteta na način da roditeljsko prihvaćanje smanjuje agresivno ponašanje, dok zanemarivanje, agresivnost i nediferencirano odbijanje roditelja povećava agresivno ponašanje. Regulacija i upravljanje emocijama, kao mjera emocionalne kompetentnosti, se također pokazala značajno povezana s agresivnim ponašanjem. Djeca koja imaju veću razinu emocionalne kompetentnosti će iskazivati manje agresivnog ponašanja. Varijable roditeljskog ponašanja objasnile su značajan dio varijance dječjeg agresivnog ponašanja. Zajedno s varijablom regulacija i upravljanje emocijama objašnjavaju 25, 3% varijance agresivnog ponašanja. Očevo agresivno ponašanje se pokazalo kao značajni prediktor dječjeg agresivnog ponašanja. Podaci će biti razmatrani u cilju jačanja kompetentnog roditeljskog ponašanja za adekvatan socioemocionalni razvoj djece školske dobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Andreja Brajša-Žganec
(autor)