Pregled bibliografske jedinice broj: 845252
REI model: opis i primjena u razumijevanju i ublažavanju poteškoća vezanih uz disleksiju
REI model: opis i primjena u razumijevanju i ublažavanju poteškoća vezanih uz disleksiju // 24. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja (Knjiga sažetaka) / Pokrajac-Bulian, A., Miletić, I. ; Juretić, J. ; Lopižić, J. (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2016. str. 279-279 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 845252 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
REI model: opis i primjena u razumijevanju i ublažavanju poteškoća vezanih uz disleksiju
(REI model: description and application in understanding and mitigating problems related to dyslexia)
Autori
Martan, Valentina ; Miletić Erik ; Lončarić Darko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
24. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja (Knjiga sažetaka)
/ Pokrajac-Bulian, A., Miletić, I. ; Juretić, J. ; Lopižić, J. - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2016, 279-279
ISBN
978-953-55079-5-6
Skup
24. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 09.11.2016. - 12.11.2016
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
REI model; disleksija; ličnost;
(REI model; dyslexia; personality;)
Sažetak
U suvremenoj psihologiji tipološki pristup ličnosti („personality types“) znatno manje je zastupljen od pristupa usmjerenog na kontinuirane dimenzije ličnosti („personality trates“). Za tipološke modele karakteristična je klasifikacija ljudi na tipove, dok modeli dimenzija ličnosti opisuju osobe kroz obrazac rezultata na kontinuiranim dimenzijama. Povijesno najdominantniji je bio Jungov, a kasnije su razvijeni drugi poput Keirsey i Myers-Briggs modela. Osnovni kriterij učinkovite tipologije je mogućnost dobivanja klinički relevantnih informacija koje bi omogućile razvoj učinkovitih tretmana raznih poremećaja ili dobivanje poslovno relevantnih informacija o suradnicima, klijentima ili potrošačima. U poslovnom svijetu i bihevioralnoj ekonomiji tipološki pristup je i dalje često korišten i koristan te se javljaju novi modeli s većim ili manjim stupnjem znanstvene provjerenosti i utemeljenosti. Jedna od novijih tipologija opisana je u radu Igora Kende „REI Method for Elimination of Dyslexia“ objavljenom 2014. u časopisu Journal of Psychology and Psychotherapy Research. Prije svoje prerane smrti autor je u manjem broju različitih izvora ostavio bogatstvo informacija o „REI teoriji“ koja pokušava objasniti obrasce i razloge individualnih razlika u doživljavanju svijeta koji nas okružuje. Iako je u osnovi navedene tipologije opis tri isprepletene i međuovisne neurološke strukture koje interpretiraju informacije iz okoline kroz prizmu svojih funkcionalnih usmjerenosti (označene kao tri „razuma“ Racio, Emocio i Instinkt), model rješava problem tipološke simplifikacije originalnom idejom različite hijerarhije tih struktura u procesu obrade informacija kod svakog pojedinca. Tako se dolazi do 13 „tipova“ ličnosti za koje se mogu izvesti klinički i psihološki relevantne predikcije o ponašanju i doživljavanju pojedinaca. U ovom radu predstavit ćemo osnove REI modela, sličnosti i razlike u odnosu na druge tipološke modele i njegovu utemeljenost u evolucijskoj biologiji i neurokognitivnoj znanosti. Glavni dio rada usmjeren je na novi pogled na etiologiju i metodu za ublaživanje, a potencijalno i potpuno uklanjanje problema koje imaju osobe s disleksijom. Bit će prikazane i dvije dugotrajne studije slučaja (u postupku objavljivanja), kojima je provjerena učinkovitost REI metode za disleksiju. Prva provjera metode provedena je u Sloveniji. Zabilježen je rad s dva dječaka od 9 i 12 godina (prikazali Maša Blaznik i Matej Štuhec). Druga studija se upravo privodi kraju nakon godine intenzivnog rada s djevojčicom u razrednoj nastavi osnovne škole (prikazali Valentina Martan i Darko Lončarić). Preliminarni nalazi navedenih studija ukazuju na značajne napretke u ublažavanju disleksičnih problema kod djece s kojom se radilo po originalnoj i modificiranoj REI metodi. Time je REI model demonstrirao i važan kriterij kliničke relevantnosti u primjeni nove tipologije ličnosti.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Pedagogija