Pregled bibliografske jedinice broj: 843900
Indijanci iz Perua (Ashéninka) i njihovi pučki običaji
Indijanci iz Perua (Ashéninka) i njihovi pučki običaji, 2016., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 843900 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Indijanci iz Perua (Ashéninka) i njihovi pučki običaji
(Indians in Peru (Ashéninka) and their National Customs)
Autori
Marčinko, Karmen
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
11.11
Godina
2016
Stranica
51
Mentor
Heršak, Emil
Ključne riječi
Ashéninka; običaji; socijalizacija; vjerovanja; vračevi
(Ashéninka people; traditions; socialization; beliefs; sorcerers)
Sažetak
Za Ashéninke, svako učenje se temelji na miksu povijesti, vjerovanja, pobuda, običaja i osoba. Rođeni su unutar kulturno-povijesnog konteksta koji ograničava što se može naučiti i koji utječe na vrijednost učenja određenih vještina ili znanja. Motivacija i aktivnosti socijalizacije odvijaju se unutar tih konteksta. Govore da su razlozi za učenje njima tipičnih vještina predviđanje fizičkih potreba, ostvarenje društvene prihvaćenosti i formiranje kreativnog identiteta. Ashéninke koriste nekoliko strategija kako bi naučili vrijedne vještine. Djeca uče neke vještine na vođeni način, slično učenju obrta u kojima odrasla osoba svjesno pomaže djetetu. Druge vještine se uče na nevođen način u kojem dijete organizira aktivnosti učenja koje se razvijaju kao igre, individualni eksperimenti i kolektivno učenje sa svojim vršnjacima. Ashéninke uče djecu znanjima o duhovnom svijetu i pripovijedaju im vjerovanja o čaranju kako bi im mogli objasniti zašto djeca trebaju izbjegavati socijalni kontakt s drugom djecom. Kako bi poboljšali mnoge vještine, odrasli im čak daju magičnu biljku ivenki. Kao u slučaju učenja tradicionalne ašeninske kulture, učenje nove kulture nalazi se unutar jedne mješavine povijesti, vjerovanja, motiva, običaja i ljudi. Sve češći kontakt sa stanovništvom španjolskog govornog područja i sve veća ovisnost o tržišnoj ekonomiji prisilila je Asheninke da pridaju mnogo važnosti učenju španjolskog, organiziranju u zajednice kako bi zaštitili svoje pravo vlasništva nad zemljištem i nastojanju da pruže obrazovanje svojoj djeci kako bi poboljšali njihovu ekonomsku konkurentnost i izbrisali stigmu da su "primitivna" skupina. Sva djeca dolaze u školu s neobičnom mješavinom ciljeva, obiteljske podrške, temperamenta i prethodnog znanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija