Pregled bibliografske jedinice broj: 842653
Određivanje aerodinamičkih sila pri gibanju automobila izloženog bočnom vjetru
Određivanje aerodinamičkih sila pri gibanju automobila izloženog bočnom vjetru, 2013., diplomski rad, preddiplomski, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
CROSBI ID: 842653 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Određivanje aerodinamičkih sila pri gibanju automobila izloženog bočnom vjetru
(Determination of aerodynamic forces acting on a moving car in presence of crosswind)
Autori
Vasilj, Andrej
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Mjesto
Zagreb
Datum
01.03
Godina
2013
Stranica
39
Mentor
Džijan, Ivo
Ključne riječi
bočni vjetar; automobil; aerodinamičke sile; koeficijent uzgona; koeficijent otpora; koeficijent bočne sile
(crosswinds; car; aerodynamic forces; lift coefficient; drag coefficient; coefficient of lateral force)
Sažetak
Pojava vjetra u svijetu koji nas okružuje je potpuno normalna stvar. Promjenjivog smjera i intenziteta, konstantno mijenja uvjete vožnje prijevoznim sredstvima. Na neki mjestima doseže iznos od čak 180 km/h čime pokazuje da nije zanemariva pojava u odnosu na prosječne brzine gibanja automobila. Unatoč tome, rijetko kad se vrše ispitivanja utjecaja bočnog vjetra na automobile. Stoga je u ovom radu proučen utjecaj bočnog vjetra različitih intenziteta u odnosu na prosječnu brzinu gibanja automobila od 20 m/s. U ovom radu ispitan je utjecaj bočnog vjetra na aerodinamičke sile tipičnog putničkog vozila za pet različitih slučajeva kuta nastrujavanja. Prema zadanom opsegu rada, proračuni su izvršavani na relativno pojednostavljenoj geometriji automobila uz primjenu primjenu standardnog κ-ε modela turbulencije i standardnih zidnih funkcija. Usvojeni proračunski model doveo je, uz primjenu stacionarnih rubnih uvjeta, do stacionarnih strujanja u svim slučajevima. Iz rezultata je očito kako bočna komponenta brzine zraka uzrokuje pojavu bočne sile i sile uzgona, a povećanje bočne komponente dovodi do intenzivnog rasta bočne sile te posebno sile uzgona. Sila otpora nema značajnu promjenu svoje nominalne vrijednosti. Kako u stvarnosti vjetar ima promjenjiv intenzitet, iznos bočne sile i sile uzgona će imati fluktuirajuću vrijednost što bi moglo izazvati nestabilnost automobila u vožnji. Ta nestabilnost može se očitovati zanošenjem vozila u vožnji, proklizavanjem, pa čak, u najgorem slučaju, i prevrtanjem vozila. Rezultati ovog rada pružaju uvid u trendove promjena ovih sila dok bi u budućim radovima bilo poželjno ispitati vrijednosti promjene sile uzgona i bočne sile na detaljnijem modelu te ispitati pri kojim vrijednostima omjera v_z/v_x bi došlo do proklizavanja i/ili prevrtanja automobila.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo
POVEZANOST RADA
Projekti:
120-0000000-3300 - Hidrodinamika cijevnih mreža (Šavar, Mario, MZOS ) ( CroRIS)
120-1201760-1758 - Metode računalne dinamike fluida (Virag, Zdravko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
Profili:
Ivo Džijan
(mentor)