Pregled bibliografske jedinice broj: 842278
Podvodni pregled mostova
Podvodni pregled mostova // Sabor hrvatskih graditelja 2016: EU i hrvatsko graditeljstvo / Lakušić, Stjepan (ur.).
Zagreb: Hrvatski savez građevinskih inženjera (HSGI), 2016. str. 287-300 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 842278 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Podvodni pregled mostova
(Underwater bridge inspection)
Autori
Kuspilić, Neven ; Gilja, Gordon
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Sabor hrvatskih graditelja 2016: EU i hrvatsko graditeljstvo
/ Lakušić, Stjepan - Zagreb : Hrvatski savez građevinskih inženjera (HSGI), 2016, 287-300
ISBN
978-953-6686-18-6
Skup
SABOR HRVATSKIH GRADITELJA 2016: EU i hrvatsko graditeljstvo
Mjesto i datum
Cavtat, Hrvatska, 17.10.2016. - 18.10.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Podvodni pregled mostova
(Underwater bridge inspection)
Sažetak
Statistički pokazatelji ukazuju da je najčešći uzrok oštećenja i rušenja mostova djelovanje vode. Učešće toga uzroka je oko 50 %. U uvjetima kada mostovi s dijelom svoje konstrukcije zadiru u protočni profil aluvijalnih vodotoka u interakciji s vodom izazivaju lokalne promjene na koritu. Superpozicija toga djelovanja s pojavom globalne degradacije korita može znatno narušiti stabilnost mostova. Stoga je redovito promatranje promjena korita nužno kako bi se spriječile neželjene pojave odnosno oštećenja dijelova konstrukcije ili rušenje mosta. Svjetska praksa uređenja pravila po kojima se obavlja podvodni pregled mostova je različita. U SAD-u je na federalnoj razini određena dinamika redovitog podvodnog pregleda mostova jednom u 2 do 6 godina, ovisno o ocjeni stanja opasnosti od podlokavanja. Interval redovnog podvodnog pregleda u nekim zemljama EU iznosi najčešće od 5 do 6 godina. Naša regulativa u tome kontekstu je manjkava. Što se tiče regulative vezane uz podvodne preglede željezničkih mostova, ona je određena prastarim pravilnikom 315 o održavanju donjeg stroja pruga iz 1971. godine, preuzetim od bivše države. U Pravilniku o održavanju cesta govori se samo o intervalu glavnoga pregleda objekata u intervalu od 6 godina i popravku podlokanih dijelova konstrukcije mostova, dok je u Tehničkom propisu za betonske konstrukcije definirana učestalost redovitih pregleda za mostove najmanje jednom u dvije godine. Način pregleda, postupci i način ocjenjivanja stanja nigdje nisu definirani. Nepoznavanje hidrauličkih i morfodinamičkih uvjeta u vodotocima koje premošćuje prometna infrastruktura rezultiralo je znatnim oštećenjem željezničkog mosta u Jakuševcu 2009. godine. Posljednjih godina obavljaju se podvodni pregledi mostova na željezničkim prugama i na autocestama, međutim ti pregledi se obavljaju različitim načinima, različiti se elementi pregledavaju i ocjena stanja se donosi po različitim kriterijima. Stoga je nužno na razini države donijeti pravilnik o podvodnom pregledu mostova koji bi obuhvatio sve čimbenike temeljem kojih se može odrediti stvarna opasnost od oštećenja konstrukcije mostova.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Geologija, Građevinarstvo
POVEZANOST RADA
Projekti:
082-0000000-3246 - Međudjelovanje hidromelioracijskih sustava i okolišnih čimbenika (Kuspilić, Neven, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Građevinski fakultet, Zagreb