Pregled bibliografske jedinice broj: 842046
Spirala političke kulture - povezanost obrazovanja i političkih stavova hrvatskih maturanata
Spirala političke kulture - povezanost obrazovanja i političkih stavova hrvatskih maturanata // 3. Dani obrazovnih znanosti. Obrazovne promjene: izazovi i očekivanja
Zagreb, Hrvatska, 2016. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 842046 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Spirala političke kulture - povezanost obrazovanja i političkih stavova hrvatskih maturanata
(Spiral of political culture - relationship between education and political attitudes of high school graduates in Croatia)
Autori
Baketa, Nikola ; Gvozdanović, Anja ; Košutić, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
3. Dani obrazovnih znanosti. Obrazovne promjene: izazovi i očekivanja
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 20.10.2016. - 21.10.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
demokratska politička kultura; maturanti; vrsta srednjoškolskog programa; politička pismenost; politički stavovi
(democratic political culture; high school graduates; type of high school programme; political literacy; political attitudes)
Sažetak
Za svako demokratsko društvo važna je visoka razina političke pismenosti građana, posebno mladih koji su, ovisno o zrelosti, u procesu svladavanja te političke uloge ili na pragu njezina intenzivnijeg prakticiranja. U tom smislu, politička pismenost predstavlja jednu od ključnih dimenzija demokratske političke kulture koja je pak jedan od nužnih uvjeta učinkovitog funkcioniranja demokracije. Politička pismenost obuhvaća specifična politička znanja, stavove i vrijednosti te sposobnosti koji su potrebni za učinkovito sudjelovanje u političkom životu a time i za uspješno preuzimanje uloge građanina u demokratskom društvu (Šalaj, 2011). Izlaganjem će se predstaviti prihvaćanje političkih stavova s obzirom demokratsku političku kulturu kao i njihovu strukturu. Pritom, poseban je naglasak na stavovima vezanima za funkcioniranje političkog sustava općenito, percepciju uloge aktera u političkoj areni (političke stranke, mediji, organizacije civilnog društva), sklonost autoritarnosti te spremnost na aktivnu participaciju. Istraživanje političke pismenosti provedeno je na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1146 učenika završnih razreda srednjih škola tijekom travnja i svibnja 2015.g. Stratifikacija je izvršena prema regiji i vrsti srednjoškolskog programa (programi su grupirani u tri skupine: gimnazijski programi – 29%, ostali četverogodišnji i petogodišnji programi – 45% te trogodišnji programi – 26%). Strukturirana i formalizirana politička socijalizacija mladih odvija se u okviru obrazovnog sustava stoga je u ovom izlaganju posebna pažnja posvećena ispitivanju razlika između učenika koji pohađaju različite tipove programa u njihovim stavovima prema odnosima u državi. Rezultati ukazuju na značajne razlike u prihvaćanju dimenzija demokratskih stavova s obzirom na vrstu školskog programa, pri čemu maturanti trogodišnjih srednjih škola u značajno većoj mjeri odstupaju od stavova primjerenih demokratskoj političkoj kulturi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Politologija, Sociologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb