Pregled bibliografske jedinice broj: 840506
Slika djeteta u dječjoj književnosti pedesetih godina 20. st. u socijalističkoj Jugoslaviji: dijete-heroj
Slika djeteta u dječjoj književnosti pedesetih godina 20. st. u socijalističkoj Jugoslaviji: dijete-heroj // Detinjstvo, 42 (2016), 2; 43-54 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 840506 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Slika djeteta u dječjoj književnosti pedesetih godina 20. st. u socijalističkoj Jugoslaviji: dijete-heroj
(A Picture of a Child in the 1950s Children's Literature in Yugoslavia: a Heroic Child)
Autori
Majhut, Berislav ; Lovrić Kralj, Sanja
Izvornik
Detinjstvo (0350-5286) 42
(2016), 2;
43-54
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
dijete ; djetinjstvo ; Jugoslavija ; patriotizam ; socijalizam ; dječja književnost
(child ; childhood ; Yugoslavia ; patriotism ; socialism ; children's literature)
Sažetak
Kraj Drugoga svjetskog rata za Jugoslaviju nije označio samo kraj ratnih zbivanja, već je značio stvaranje novoga, socijalističkog, društvenog poretka, a u skladu s time i početak izgradnje novoga revolucionarnog društva. U dječjoj je književnosti to značilo radikalno odbacivanje tradicije i uspostavljanje posve nove književnosti. Nova dječja književnost imala je ulogu aktivnog sudionika socijalističke izgradnje društva. Slika djeteta u takvoj književnosti ocrtavala je dijete kao sudionika ratnih zbivanja koji ravnopravno odraslima sudjeluje u junačkom otporu neprijatelju. Međutim, istraživanjem je utvrđeno kako je takva slika djece u književnosti samo jedan od produkata ciljanoga ideološkoga djelovanja. Nakon Drugoga svjetskoga rata uspostavljena je nova paradigma djeteta koja je prožimala sve vidove obraćanja djeci: od ciljeva odgoja i obrazovanja preko školskih predmeta i prazničkih rituala pa sve do upravljanja slobodnim vremenom, zabavnih sadržaja i umjetnosti. Ta je paradigma imala zadatak stvoriti identitet jugoslavenskog socijalističkog djeteta, a cjelokupno je djelovanje programski bilo usmjereno na usađivanje „pravilnog“ načina razmišljanja u buduće nosioce društva koji će izgraditi bolji i pravedniji socijalistički svijet.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2014-09-9823 - Uspostavljanje međukulturnih poveznica kroz prijevode dječje književnosti: tekst, kontekst, strategije (BIBRICH) (Narančić Kovač, Smiljana, HRZZ - 2014-09) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb