Pregled bibliografske jedinice broj: 838385
"Ovo je bilo" u Domovinskom ratu - mogućnosti istraživanja fotografskih snimaka
"Ovo je bilo" u Domovinskom ratu - mogućnosti istraživanja fotografskih snimaka // Znanstveni skup "Domovinski rat - mogućnosti znanstvenog pristupa" - knjižica sažetaka / Vodička, Tomislav (ur.).
Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, 2016. str. 54-55 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 838385 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
"Ovo je bilo" u Domovinskom ratu - mogućnosti istraživanja fotografskih snimaka
(ˮThis-has-been“ in the Homeland War – Possibilities of Recerach of Photographs)
Autori
Gržina, Hrvoje
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Znanstveni skup "Domovinski rat - mogućnosti znanstvenog pristupa" - knjižica sažetaka
/ Vodička, Tomislav - Zagreb : Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, 2016, 54-55
ISBN
978-953-7823-56-6
Skup
Domovinski rat - mogućnosti znanstvenog pristupa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 10.10.2016. - 11.10.2016
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Domovinski rat ; fotografija ; fotografske snimke
(Homeland war ; photography ; photographs)
Sažetak
Kao i većina ratnih sukoba vođenih tijekom prošloga stoljeća, Domovinski je rat fotografski dokumentiran na različite načine. Snimljene se fotografije razlikuju prema funkciji i kontekstu nastanka, a najvećim dijelom pripadaju dokumentarnom/reportažnom ili novinskom žanru, iako su neke od njih izlagane i kao umjetnička očitovanja. Nastale u osvit digitalnog doba – u kojem je, tijekom narednih desetljeća, nova tehnologija dobivanja fotografskih slika u određenoj mjeri poljuljala i njihovu ulogu vjerodostojnih svjedoka vremena – fotografije Domovinskog rata kao analogni objekti i danas u različitim zbirkama i arhivima postoje kao barthesovsko „ovo je bilo“, odnosno potvrda prošlih događaja. Fotografije općenito, pa tako i one nastale tijekom promatranog razdoblja, izrađene su različitim tehnikama i fotografskim postupcima. Polazeći od pretpostavke da je riječ o izvornim dokumentima, svakako im valja prilaziti kao genuinim produktima autorove vizije i načina gledanja, no nipošto ih se ne smije nekritički prihvaćati kao objektivne prikaze zbilje. U pravilu pouzdane, ne moraju nužno biti istinite pa stoga valja imati na umu da barthesovsko „ovo je bilo“, o čemu nedvojbeno svjedoče, istovremeno ne znači i „tako je bilo“. Indeksična povezanost s objektom ili prizorom iz zbilje koji je zabilježen na svjetloosjetljivom materijalu, kao jedna od najvažnijih odlika dokumentarne/reportažne fotografije, najizraženija je u prvoj generaciji fotografske slike, onoj dobivenoj izravno u fotografskoj kameri. Navedeno osobito vrijedi za fotomehaničke reprodukcije fotografskih snimaka kod novinske fotografije, koje se, dodatno opremljene tekstualnim sadržajima, u javnost plasira putem tiskanih medija te tako velikim dijelom utječe na proizvodnju njihova značenja. Ovo će izlaganje – temeljeno na osnovnim konceptima vrednovanja i obrade dokumentarnih/reportažnih fotografija u arhivima, a kao prilog širem intelektualnom diskursu – predložiti analitički pristup fotografskim snimkama kao autentičnim dokumentima i izvorima za daljnje proučavanje Domovinskog rata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti