Pregled bibliografske jedinice broj: 8376
Svjetlo Petrićeve filozofije
Svjetlo Petrićeve filozofije // Filozofska istraživanja, 18 (1997), 1; 85-90 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 8376 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Svjetlo Petrićeve filozofije
(The light of Petrić's philosophy)
Autori
Banić-Pajnić, Erna
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 18
(1997), 1;
85-90
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
svjetlo; neoplatonička filozofija; ontološka kategorija prirodne filozofije
(light; neoplatonic philosophy; ontological category-category of the philosophy of nature)
Sažetak
Zahvaljujući izlaganju svoje koncepcije svjetla u dijelu Nove sveopće filozofije naslovljenom Panaugia pripada Petrić onoj dugotrajnoj i bogatoj tradiciji promišljanja svjetla ili filozofije svjetla. što čini jednu od neizostavnih sastavnica europske duhovne povijesti. U tekstu Svjetlo Petrićeve filozofije, polazeći od konstatacije kako zapravo svaki dio Nove sveopće filozofije na svoj način, pod specifičnim vidom, iznosi tumačenje sveukupnosti (universitatis), pitamo prije svega o motivima Petrićeva posezanja za filozofijom svjetla, odnosno o njenoj ulozi (i specifičnosti) u cjelini njegova sustava tumačenja zbilje. Pritom nam se najprikladnijim putem za razumijevanje Petrićeve koncepcije svjetla učinilo promišljanje sveze izmedu SVJETLA - VIDA - SPOZNAJE što se već na početku Panaugije nameće u prvi plan. U tekstu se pokazuje kako, krećući se tim tragom, dopiremo do uvida da se za Petrića sveukupnost bića OTKRlVA i na neki način (jer tu stojimo još uvijek u okvirima metafizičkog načina raspravljanja) i JEST upravo utoliko ukoliko je vidljiva - spoznata, bića jesu tek kao viđena-spoznata. Pritom se svjetlo ukazuje i kao počelo viđenim/spoznatim biti i kao počelo biti (esse). Svjetlo je tako apsolutni početak (i spoznaje i onoga biti) stvari. U tekstu se nadalje pokazuje kako je takva Petrićeva koncepcija svjetla u najužoj svezi s njegovim poimanjem svega što jest (sveukupnosti) kao medija objave Božje. Isto tako i njegovo nastojanje oko prevladavanja razlike između lumen naturale i lumen supranaturale što leži kao jedna od temeljnih intencija u pozadini njegove filozofije koja sebe razumijeva kao jednu pia philosophia. U završnom dijelu teksta istaknuta je specifičnost Petrićeva filozofiranja (koje inače u potpunosti ostaje na tragu neoplatoničke tradicije filozofije svjetla), što po nama leži u specifičnoj koncepciji ontologijski dokučenih počela koja on tumači ujedno ťfizičkiŤ kao počela tjelesnog svijeta. U zaključnom dijelu najveće značenje Petrićeva mišljenja ne pokušavamo sagledati u onim momentima u kojima ono eventualno anticipira novovjekovno, već upravo u onom perenirajućem, vazda aktualnom u njegovu filozofiranju, a to je upravo pokušaj da se mišljenjem obuhvati i istumači sveukupnost uz čuvanje svijesti o nedokučivosti onog najvišeg (počela) koje se samo, premda objavljujući se, manifestirajući se u beskonačno kroz sve što jest, ostaje vazda sakriveno našem pogledu (spoznaji), čime mišljenje, afirmirajući se, ujedno iskušava i svoje granice.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA