Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 835698

Jezične osobitosti predškolske djece s poremećajem iz spektra autizma


Jezernik, Nikolina
Jezične osobitosti predškolske djece s poremećajem iz spektra autizma, 2016., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 835698 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Jezične osobitosti predškolske djece s poremećajem iz spektra autizma
(Language characteristics of preschool children with autism spectrum disorder)

Autori
Jezernik, Nikolina

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
28.09

Godina
2016

Stranica
69

Mentor
Ivšac Pavliša, Jasmina

Neposredni voditelj
Hržica, Gordana

Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma; jezična tipologija; jezične pogreške djece s PSA-om
(autism spectrum disorder; language typology; language errors in children with ASD)

Sažetak
Poremećaj iz spektra autizma (PSA) neurorazvojni je poremećaj karakteriziran nedostacima socijalne komunikacije i atipičnim obrascima ponašanja, interesa i aktivnosti. Premda se u prošlosti smatralo kako je jezično odstupanje sastavni dio kliničke slike poremećaja, danas se ističe kako se, ovisno o rezultatima na jezičnim mjerama i testovima, populacija djece s PSA-om može podijeliti na skupinu djece bez jezičnog odstupanja i na skupinu djece s jezičnim odstupanjem. Uzimajući u obzir kako novija istraživanja jasno pokazuju da jezična tipologija utječe na jezično usvajanje te raspon, vrstu i broj pogrešaka, prvi je cilj rada ispitivanje načina na koji različita morfološka složenost engleskog i hrvatskog jezika utječe na kvalitetu i kvantitetu morfoloških i morfosintaktičkih pogrešaka kod djece s PSA-om iz hrvatskog i engleskog govornog područja. Drugim ciljem željeli su se potvrditi malobrojni navodi iz literature o jedinstvenosti jezičnog fenotipa podgrupe djece s PSA-om s jezičnim odstupanjem. Tijekom petomjesečnog razdoblja, snimani su terapijski satovi dviju petogodišnjih djevojčica hrvatskog govornog područja s PSA-om i pridruženim jezičnim oštećenjem. Tako zabilježen govorni uzorak transkribiran je CLAN programom unutar sustava CHILDES (MacWhinney, 2000). Nakon transkripcije, proizvedene pogreške su razvrstane i kvantificirane programom Microsoft Excel (2010). Rezultati su pokazali kako ispitanice proizvode viševrsne pogreške u fleksiji i tvorbi, kao i pogreške preopćavanja prema jednostavnijim jezičnim paradigmama. Uspoređivanjem dobivenih rezultata s anglosaksonskom literaturom o pogreškama engleske djece s PSA-om, vidljivo je da su se pogreške događale na puno više razina nego u engleskom jeziku te u svim vrstama riječi i gramatičkim kategorijama, čime je pokazano kako veća morfološka složenost hrvatskog jezika pridonosi mnogobrojnijim i raznovrsnijim pogreškama kod djece s PSA-om iz hrvatskog govornog područja. Premda su djevojčice, neovisno o razlikama u stupnju jezičnog razvoja, većinom proizvodile istovrsne pogreške, pronađene su razlike u količini pogrešaka unutar pojedinih vrsta pogrešaka. Dobiveni rezultati važni su zbog nedostatnih istraživanja o jeziku djece s PSA-om iz hrvatskog govornog područja te mogu poslužiti i za osmišljavanje ciljane jezične podrške.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Gordana Hržica (mentor)

Avatar Url Jasmina Ivšac Pavliša (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Jezernik, Nikolina
Jezične osobitosti predškolske djece s poremećajem iz spektra autizma, 2016., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Jezernik, N. (2016) 'Jezične osobitosti predškolske djece s poremećajem iz spektra autizma', diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Jezernik, Nikolina}, year = {2016}, pages = {69}, keywords = {poreme\'{c}aj iz spektra autizma, jezi\v{c}na tipologija, jezi\v{c}ne pogre\v{s}ke djece s PSA-om}, title = {Jezi\v{c}ne osobitosti pred\v{s}kolske djece s poreme\'{c}ajem iz spektra autizma}, keyword = {poreme\'{c}aj iz spektra autizma, jezi\v{c}na tipologija, jezi\v{c}ne pogre\v{s}ke djece s PSA-om}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Jezernik, Nikolina}, year = {2016}, pages = {69}, keywords = {autism spectrum disorder, language typology, language errors in children with ASD}, title = {Language characteristics of preschool children with autism spectrum disorder}, keyword = {autism spectrum disorder, language typology, language errors in children with ASD}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font