Pregled bibliografske jedinice broj: 834321
Emocionalna iskustva nastavnika kao prediktori njihovog mentalnog zdravlja
Emocionalna iskustva nastavnika kao prediktori njihovog mentalnog zdravlja // XX. Dani psihologije u Zadru
Zadar, Hrvatska, 2016. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 834321 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Emocionalna iskustva nastavnika kao prediktori njihovog mentalnog zdravlja
(Emotional experiences of teachers as predictors of their mental health)
Autori
Macuka, Ivana ; Burić, Irena ; Slišković, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
XX. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 19.05.2016. - 21.05.2016
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
nastavnici; emocije; emocionalna iscrpljenost; anksioznost; depresivnost
(teachers; emotions; emotional exaustion; anxiety; depression)
Sažetak
Nastavnička profesija spada u izuzetno emocionalno zahtjevnu profesiju te nastavnici navode kako u svom poslu doživljavaju različite ugodne i neugodne emocije značajnog intenziteta. Različite emocije koje nastavnici mogu doživjeti u relaciji s profesionalnim aktivnostima mogu utjecati na njihov profesionalni, ali i osobni razvoj. Iako je za mnoge nastavnike njihova profesija izvor zadovoljstva, za neke može biti i izrazito emocionalno iscrpljujuća. Upravo učestalo doživljavanje negativnih emocija u svakodnevnom radu u relaciji s učenicima, roditeljima, kolegama i nadređenima, uz doživljaj emocionalne iscrpljenosti (kao važnog aspekta sagorijevanja na poslu) može se nepovoljno odraziti na psihološku dobrobit učitelja, odnosno povećati zastupljenost anksioznih i depresivnih simptoma. U ovom istraživanju provjerila se uloga različitih emocija koje nastavnici mogu doživjeti u relaciji s učenicima u razredu, roditeljima, kolegama na poslu i obrazovnim sustavom, kao i doživljaj emocionalne iscrpljenosti u objašnjenju zastupljenosti anksioznih i depresivnih simptoma učitelja. Istraživanje je provedeno na nastavnicima osnovnih i srednjih škola iz različitih regija Hrvatske. Ukupno je sudjelovalo 2966 nastavnika (492 nastavnika i 2474 nastavnice) u dobi između 23 i 65 godina. Provedbom dviju hijerarhijskih regresijskih analiza utvrđeno je da, uz kontrolu spola nastavnika i duljine radnog staža, određene negativne emocije (bespomoćnost, razočaranost, anksioznost i ljutnja) i doživljaj emocionalne iscrpljenosti ostvaruju značajne samostalne doprinose objašnjenju anksioznih i depresivnih simptoma nastavnika. Objašnjenju zastupljenosti anksioznih simptoma u najvećoj mjeri doprinosi anksioznost doživljena u relaciji s roditeljima i doživljaj emocionalne iscrpljenosti nastavnika, a objašnjenju depresivnih simptoma nastavnika doživljaj razočaranosti u obrazovni sustav te emocionalna iscrpljenost. Dobiveni rezultati ukazuju da objašnjenju anksioznih i depresivnih simptoma nastavnika u najvećoj mjeri doprinosi upravo doživljaj emocionalne iscrpljenosti koji se odnosi na nepostojanje emocionalnih zaliha i fizičku iscrpljenost kao posljedicu svakodnevnog pritiska na poslu.
Izvorni jezik
Hrvatski