Pregled bibliografske jedinice broj: 832172
Preobrazba oslikanih pročelja. Restauriranje starog ili kreiranje novog?
Preobrazba oslikanih pročelja. Restauriranje starog ili kreiranje novog? // Dijalozi s baštinom 2014. Slika spomenika i princip promjene.
Rijeka, Hrvatska, 2014. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, stručni)
CROSBI ID: 832172 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Preobrazba oslikanih pročelja. Restauriranje starog ili kreiranje novog?
(Tranformation of the painted facades. Restaoration of the old or creating the new?)
Autori
Majer Jurišić, Krasanka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni
Skup
Dijalozi s baštinom 2014. Slika spomenika i princip promjene.
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 29.04.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
pročelja; obnova; prinicipi zaštite spomenika; zidni oslik
(facade renovation; the principles of protection of monuments; wall murals)
Sažetak
Unatoč iscrpnim konzervatorsko-restauratorskim istraživanjima i vrlo detaljnoj dokumentaciji temeljem koje se donosi prijedlog prezentacije kao i smjernice za obnovu, upravo pri radovima na oslikanim pročeljima često dolazi do neželjenih rezultata. Niz je recentnih primjera u Hrvatskoj koji potvrđuju da primjena stručne metodologije i pristupa ne jamči i uspješan restauratorski zahvat obnove povijesnih žbuka s oslicima. U izlaganju će biti riječi o obnovi pročelja palasa Velikog Tabora, gdje su, uz više slojeva bijelih vapnenih naliča, sačuvana i dva sloja oslika. Prvi, kasnogotički oslik s kvadrima, datiran je u vrijeme izgradnje, a drugi u doba baroknog uređenja palasa. Danas na prostoru sjeverozapadne Hrvatske imamo vrlo mali broj povijesnih građevina sa sačuvanim oslikanim pročeljima. Budući su na velikotaborskom palasu dokumentirana čak dva sloja oslika, kasnogotički i barokni, koji nam ne svjedoče samo o oblicima iscrtanih i obojenih motiva, već i o sastavu samih žbuka i boja, potrebno je ta uređenja pročelja ne razmatrati zasebno, kao umjetnička djela, jer njihova je izvedba skromna i zanatska, već u okviru malobrojne sačuvane oslikane profane arhitekture kontinentalne Hrvatske i središnje Europe i tako prepoznati njihovu ambijentalnu i povijesno-dokumentarnu vrijednost. Uz prezentaciju svih faza provedenih istraživanja pokazat će se i izrađena konzervatorsko-restauratorska dokumentacija te u konačnici postignuti rezultati obnove. Na prvi pogled vidljiva razlika između zatečenog, odnosno starog, te „restauriranog“, novog izgleda palasa, u najvećoj je mjeri primjer korištenja neadekvatnih materijala u radovima (njihovog izbora i/ili primjene). U zaključku, uz prikaz nekoliko primjera restauratorskog pristupa obnovi oslikanih pročelja, ukazat će se i na druge probleme s kojima se susrećemo te će se razmotriti eventualna, do sada predložena, rješenja. Ostaje nepobitna činjenica da se već i samim istraživanjima, a naravno i svim drugim aktivnostima koje su neizostavan dio restauriranja, nepovratno uništava dio (makar i malen) izvornog oslikanog povijesnog sloja nekog pročelja, a vrlo se često „stvara“ i sasvim novo pročelje, te s konzervatorsko-restauratorskog stajališta postaje više nego upitna opravdanost izvedene obnove.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti