Pregled bibliografske jedinice broj: 830208
Izazovi i uloga Plinacra (OTS - operatora transportnog sustava) u razvoju tržišta prirodnog plina Republike Hrvatske i gravitirajuće regije
Izazovi i uloga Plinacra (OTS - operatora transportnog sustava) u razvoju tržišta prirodnog plina Republike Hrvatske i gravitirajuće regije // Zbornik radova, 4 plinska energetska konferencija / Branko Iljaš, dipl.ing. (ur.).
Zagreb: Energetika marketing, 2013. str. 23-23 (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 830208 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Izazovi i uloga Plinacra (OTS - operatora transportnog sustava) u razvoju tržišta prirodnog plina Republike Hrvatske i gravitirajuće regije
(The challenges and the role of Plinacro (TSO - transmission system operator) in developing the natural gas market of the Republic of Croatian and the gravitating regions)
Autori
Pavlović, Darko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
Zbornik radova, 4 plinska energetska konferencija
/ Branko Iljaš, dipl.ing. - Zagreb : Energetika marketing, 2013, 23-23
Skup
4. PLINSKA ENERGETSKA KONFERENCIJA
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 14.11.2013. - 15.11.2013
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
integracija plinskog tržišta; plinski transportni sustav; unutrašnje tržište plina; Europska mreža operatoratransportnih sustava za plin („ENTSOG”); gravitirajuća regija; projekti za opskrbu plinom; Transjadranski plinovod; Jonsko-jadranski plinovod
(integration of gas markets; gas transport system; internal gas market; European Network of Transmission System Operators for Gas (ENTSO-G); gravitating region; Gas supply project; Trans Adriatic Pipeline; Ionian-Adriatic Pipeline)
Sažetak
Kada se u Hrvatskoj sve donedavno govorilo o postojanju i otvorenosti tržišta plina, pri tome se mogao uočiti specifičan fenomen 'konkurencije bez konkurencije'. Naime, do otvaranja tržišta dolazilo je u segmentu tržišta na razni distribucije i to tako da su opskrbljivači koji nabavljaju plin od jednog dobavljača sa svojom opskrbom 'ulazili' u druga distribucijska područja. To je dovodilo do turbulencija na tržištu, dok se tržište otvaralo samo u segmentu maloprodaje, odnosno radilo se samo o deklaratornom otvaranju tržišta plina u Hrvatskoj. Drugim riječima, 'piramida otvaranja tržišta plina' bila je okrenuta naopako. Međutim, 2012. godine se tržište otvara za konkurenciju među velikim dobavljačima jer se, osim Prirodnog plina, pojavljuju i druge tvrtke i isporučuju plin iz transportnog sustava te se može govoriti o stvarnoj otvorenosti tržišta plina. Provedba desetogodišnjeg Plana razvoja, izgradnje i modernizacije plinskog transportnog sustava u Hrvatskoj u razdoblju 2002. - 2011. godine, čiji je nositelj, operator plinskog transportnog sustava, tvrtka Plinacro, je okončana. Hrvatska danas ima novi, moderni plinski transportni sustav kojim je pokriveno oko 95% teritorija i koji je već u ovom trenutku povezan sa slovenskim i mađarskim, a preko proizvodnih sustava sjevernojadranskih plinskih polja i s talijanskim plinskim transportnim sustavom. No, s druge strane, iskoristivost novih magistralnih plinovoda daleko je od zadovoljavajućeg, skupi infrastrukturni projekti koji nemaju kupca, a ni tržište, problemi su s kojima se, na žalost, susreće i koje u budućnosti svakako treba riješiti. Upravo zbog toga, izgradnja sustava Transjadranskog plinovoda (TAP) i Jonsko-jadranskog plinovoda (IAP) sigurno bi bila doprinos diversifikaciji buduće opskrbe Hrvatske plinom, porastu energetske sigurnosti Hrvatske i gravitirajuće regije te željene ekonomske valorizacije magistralnog plinovoda Bosiljevo - Split poveznicom na IAP. Nedvojbeno je da se samo s mrežom međusobno povezanih transportnih mreža koje dobro funkcioniraju i kojima se svima nude jednaki uvjeti pristupa, omogućuje slobodan protok plina u EU-u. Time se privlači više dobavljača, povećava likvidnost u tržišnim čvorovima i doprinosi učinkovitim mehanizmima pravedne cijene plina koje se temelje na načelu ponude i potražnje. S tim u vezi, upravo će i daljnji izazovi i uloga nacionalnog operatora transportnog sustava u suradnji s drugim operatorima transportnih sustava članica EU-a u sklopu Europske mreže operatora transportnih sustava (ENTSO-G) biti u gradnji jednakog i transparentnog pristupa transportnim kapacitetima i uvođenju nediskriminirajućeg sustava raspodjele nedostatnih transportnih kapaciteta za visokotlačne plinske mreže EU-a, kako bi se omogućio i potaknuo daljnji razvoj prekograničnog tržišnog natjecanja i integracija tržišta uz uvažavanje komercijalnih i tehničkih pravila koja se odnose na mehanizme raspodjele kapaciteta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo