Pregled bibliografske jedinice broj: 827190
Uloga Zadarskoga lekcionara u razumijevanju geneze najstarijih hrvatskih lekcionara
Uloga Zadarskoga lekcionara u razumijevanju geneze najstarijih hrvatskih lekcionara // Croatica et Slavica Iadertina, 12 (2016), 1; 3-24 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 827190 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga Zadarskoga lekcionara u razumijevanju geneze najstarijih hrvatskih lekcionara
(The role of the Zadarski lekcionar in the understanding of the genesis of the oldest Croatian lectionaries)
Autori
Barbarić, Vuk-Tadija
Izvornik
Croatica et Slavica Iadertina (1845-6839) 12
(2016), 1;
3-24
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
geneza hrvatskih lekcionara ; hipoteza o hrvaćenju crkvenoslavenskih predložaka ; horizontalno i vertikalno prevođenje ; kontaminacija ; liturgijska struktura ; redakcija ; talijanski lekcionari ; tekstologija ; Vulgata ; Zadarski lekcionar
(the genesis of Croatian lectionaries ; the Croatization of Church Slavonic templates hypothesis ; horizontal and vertical translation ; contamination ; liturgical structure ; redaction ; Italian lectionaries ; textual criticism ; Vulgate ; Zadarski lekcionar)
Sažetak
U radu se u nekoliko faza, a prvo pregledom odavno poznatih činjenica i nedavnih spoznaja o Zadarskome lekcionaru, u prvome redu njegove povezanosti s Ranjininim lekcionarom i talijanskim lekcionarima, priprema podloga da se u raspravi da nov pogled na nastanak hrvatskih lekcionara, osobito usmjeren prema preispitivanju u hrvatskim znanstvenim krugovima pod utjecajem F. Fanceva dobro prihvaćene hipoteze o hrvaćenju crkvenoslavenskih predložaka. U tome Zadarski lekcionar ima veoma važnu ulogu. Osobito se rad dobro nastavlja i nadograđuje na istraživanja S. Graciottija, koji je u tom lekcionaru prepoznao stariju i mlađu redakciju. Pokazuje se da su se hrvatski lekcionari (osim neupitnog utjecaja latinske Vulgate) veoma vjerojatno razvijali uz talijanske i crkvenoslavenske izvore, a malo je vjerojatno da su se razvili iz kojega od njih.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
Napomena
This paper questions the well accepted hypothesis formulated by F. Fancev about the genesis of the Croatian lectionaries through the Croatization of Church Slavonic templates. First, we review some of the well known facts about Zadarski lekcionar (a 14th/15th century manuscript from Zadar) and recent findings about its relations to the Italian lectionaries through Ranjina Lectionary (an early 16th century manuscript from Dubrovnik). S. Graciotti was the first to recognize two redactions in Zadarski lekcionar. In this paper, through a new interpretation of the problem of redactions, we reveal the importance of Zadarski lekcionar in the understanding of the genesis of the Croatian lectionaries. Therefore this paper presents the natural continuation of the Graciotti's research. It is shown that Croatian lectionaries, aside from mandatory influence of the Latin Vulgate, were very likely developing under both Italian and Church Slavonic influences, and that it is highly unlikely that they have developed directly from Italian or Church Slavonic matrix.
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2013-11-2698 - Dokumentiranje i interpretiranje najstarijih razdoblja hrvatskoga jezika (DOCINEC) (Kapetanović, Damir, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Zagreb
Profili:
Vuk-Tadija Barbarić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Linguistics Abstracts
- LLBA: Linguistics and Language Behavior Abstracts