Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 826456

Karaktersitike modernih propulzora


Sumić, Tino; Radica, Gojmir; Lalić, Branko
Karaktersitike modernih propulzora // Ukorak s vremenom : glasilo ... : časopis Udruge pomorskih strojara Split, 51/52 (2015), 67-79 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)


CROSBI ID: 826456 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Karaktersitike modernih propulzora
(Characteristics of modern propeller systems)

Autori
Sumić, Tino ; Radica, Gojmir ; Lalić, Branko

Izvornik
Ukorak s vremenom : glasilo ... : časopis Udruge pomorskih strojara Split (1332-1307) 51/52 (2015); 67-79

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni

Ključne riječi
propulzori ; brodski sustavi
(propeller system ; marine system)

Sažetak
Danas se sve više razmišlja o uvođenju električne propulzije, zbog dobrih manevarskih sposobnosti, povećanja korisnog brodskog prostora, tihog, mirnog rada i visoke raspoloživosti. Počeci primjene električnog pogona na brodovima datiraju još od 1838. god, kada je njemački fizičar Moritz von Jacobi predstavio prvo plovilo na električni pogon. Poput mnogih drugih izuma i električna propulzija je svoju primjenu najprije našla u vojnoj industriji koja je do kraja 19. stoljeća izgradila veliki broj podmornica s potpuno električnom propulzijom napajanom iz akumulatorskih baterija. Presudne eksploatacijske prednosti električne propulzije tada su očigledno bile tihi rad i mogućnost plovidbe pod vodom bez potrošnje kisika i emisije produkata izgaranja. Između 1902. i 1910. godine dizel-motori nisu imali mogućnost prekreta pa se električna propulzija nametnula sposobnošću jednostavnog reverziranja poriva. U godinama koje su slijedile, a posebno tijekom 20-tih i 30-tih godina 19. stoljeća, izgrađen je veći broj ratnih i putničkih brodova s turboelektričnom propulzijom. Za izbor električne propulzije presudna je bila sposobnost jednostavnog reverziranja, redukcije broja okretaja i prijenosa vrlo velike snage. Pojavom kvalitetnijih dizel-motora, reduktora i vijaka s promjenljivim korakom, električna propulzija sredinom 20. stoljeća privremeno nestaje s trgovačkih brodova, ali se zbog odličnih manevarskih sposobnosti i ekonomičnijeg rada pri malom porivu i dalje intenzivno koristi na ledolomcima i istraživačkim brodovima. Inovacijama na području upravljivosti, otkrićem tiristora i razvojem reguliranih elektromotornih pogona napajanih iz tiristorskih ispravljača 70-tih, odnosno statičkih pretvarača frekvencije 80-tih godina, omogućili su integraciju brodskog elektroenergetskog sustava, a time i potpuno iskorištenje ukupne instalirane snage pogonskih strojeva za propulziju, prekrcaj tereta i ostalu potrošnju. Velika istraživanja na ovom polju govore u prilog značenju ove vrste pogona i za postojeće, ali i za neke nove aplikacije. Danas se sve više razmišlja o uvođenju električne propulzije, zbog dobrih manevarskih sposobnosti, povećanja korisnog brodskog prostora, tihog, mirnog rada i visoke raspoloživosti. Počeci primjene električnog pogona na brodovima datiraju još od 1838. god, kada je njemački fizičar Moritz von Jacobi predstavio prvo plovilo na električni pogon. Poput mnogih drugih izuma i električna propulzija je svoju primjenu najprije našla u vojnoj industriji koja je do kraja 19. stoljeća izgradila veliki broj podmornica s potpuno električnom propulzijom napajanom iz akumulatorskih baterija. Presudne eksploatacijske prednosti električne propulzije tada su očigledno bile tihi rad i mogućnost plovidbe pod vodom bez potrošnje kisika i emisije produkata izgaranja. Između 1902. i 1910. godine dizel-motori nisu imali mogućnost prekreta pa se električna propulzija nametnula sposobnošću jednostavnog reverziranja poriva. U godinama koje su slijedile, a posebno tijekom 20-tih i 30-tih godina 19. stoljeća, izgrađen je veći broj ratnih i putničkih brodova s turboelektričnom propulzijom. Za izbor električne propulzije presudna je bila sposobnost jednostavnog reverziranja, redukcije broja okretaja i prijenosa vrlo velike snage. Pojavom kvalitetnijih dizel-motora, reduktora i vijaka s promjenljivim korakom, električna propulzija sredinom 20. stoljeća privremeno nestaje s trgovačkih brodova, ali se zbog odličnih manevarskih sposobnosti i ekonomičnijeg rada pri malom porivu i dalje intenzivno koristi na ledolomcima i istraživačkim brodovima. Inovacijama na području upravljivosti, otkrićem tiristora i razvojem reguliranih elektromotornih pogona napajanih iz tiristorskih ispravljača 70-tih, odnosno statičkih pretvarača frekvencije 80-tih godina, omogućili su integraciju brodskog elektroenergetskog sustava, a time i potpuno iskorištenje ukupne instalirane snage pogonskih strojeva za propulziju, prekrcaj tereta i ostalu potrošnju. Velika istraživanja na ovom polju govore u prilog značenju ove vrste pogona i za postojeće, ali i za neke nove aplikacije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Brodogradnja, Strojarstvo



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Split,
Pomorski fakultet, Split

Profili:

Avatar Url Branko Lalić (autor)

Avatar Url Gojmir Radica (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada www.google.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Sumić, Tino; Radica, Gojmir; Lalić, Branko
Karaktersitike modernih propulzora // Ukorak s vremenom : glasilo ... : časopis Udruge pomorskih strojara Split, 51/52 (2015), 67-79 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)
Sumić, T., Radica, G. & Lalić, B. (2015) Karaktersitike modernih propulzora. Ukorak s vremenom : glasilo ... : časopis Udruge pomorskih strojara Split, 51/52, 67-79.
@article{article, author = {Sumi\'{c}, Tino and Radica, Gojmir and Lali\'{c}, Branko}, year = {2015}, pages = {67-79}, keywords = {propulzori, brodski sustavi}, journal = {Ukorak s vremenom : glasilo ... : \v{c}asopis Udruge pomorskih strojara Split}, volume = {51/52}, issn = {1332-1307}, title = {Karaktersitike modernih propulzora}, keyword = {propulzori, brodski sustavi} }
@article{article, author = {Sumi\'{c}, Tino and Radica, Gojmir and Lali\'{c}, Branko}, year = {2015}, pages = {67-79}, keywords = {propeller system, marine system}, journal = {Ukorak s vremenom : glasilo ... : \v{c}asopis Udruge pomorskih strojara Split}, volume = {51/52}, issn = {1332-1307}, title = {Characteristics of modern propeller systems}, keyword = {propeller system, marine system} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font