Pregled bibliografske jedinice broj: 826265
Generalićevo vraćanje sebi: od tendencije do idealizacije
Generalićevo vraćanje sebi: od tendencije do idealizacije // Ivan Generalić: djelo, život, vrijeme
Hlebine, Hrvatska, 2014. (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 826265 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Generalićevo vraćanje sebi: od tendencije do idealizacije
(Generalić's return to himself: from the tendency to idealization)
Autori
Srhoj, Vinko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
Ivan Generalić: djelo, život, vrijeme
Mjesto i datum
Hlebine, Hrvatska, 20.11.2014. - 21.11.2014
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Ivan Generalić; naivna umjetnost; angažirana umjetnost; idealizacija
(Ivan Generalić; naive art; engaged art; idealization)
Sažetak
Prijelomni trenutak Generalićevog slikarstva (razvidan na izložbi u zagrebačkom Salonu Ulrich 1938.) koji je podrazumijevao napuštanje socijalne tendencioznosti iz „zemljaškog razdoblja“, značio je i postupno odvajanje od utjecaja njegova umjetničkog mentora Krste Hegedušića. No više od Hegedušićeva stilema, Generalić napušta socijalno motivirane prizore za račun „dezangažiranog“ krajolika u kojemu više nema rekvizicija, dražbi, sprovoda, seoskih tučnjava i prosjaka. Od kraja 30-ih godina Generalićeva se vizija podravskog sela preobražava u pitoresknu idilu, socijalne nepravde i siromaštvo ustupaju mjesto pitomoj arkadiji u kojoj još ima mjesta samo za ugodu, blagost i sklad idealiziranog, gotovo nestvarnog sela. No mnogi će primijetiti da je u tom novom slikarstvu/motivici Generalić najbliži sebi i da mu je zemljaška tendencioznost bila nakalemljena, a socijalni bunt nesvojstven prirodi lirskog umjetnika. Najbolji dokaz Generalićeva slabog interesa za socijalne i općedruštvene teme sela (neki će reći da je to slučaj tipičnog eskapizma), odustajanje je od ratne stradalničke tematike tijekom Drugog svjetskog rata, kada seoski prizori postaju „pojačano“ idilični, život na selu beskonfliktan, neokrznut ratom. Svojevrstan je paradoks da je upravo rat bio poticajem za idolizaciju i idealizaciju sela, rekli bismo unutrašnje progonstvo u idili hermetične vizije u koju ne prodire vanjski svijet.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti