Pregled bibliografske jedinice broj: 826140
Teizam Zapadne crkve naspram panenteizma Istočne crkve
Teizam Zapadne crkve naspram panenteizma Istočne crkve // Božje postojanje i Božji atributi
Zagreb, Hrvatska, 2016. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 826140 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Teizam Zapadne crkve naspram panenteizma Istočne crkve
(Theism of the Western Church vs. Panentheism of the Eastern Church)
Autori
Mitrikeski, Petar Tomev
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Božje postojanje i Božji atributi
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 23.06.2016. - 24.06.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Kršćanstvo; Teizam; Zapadna crkva; panenteizam; Istočna crkva
(Christianity; Theism; Western Church; Panentheism; Eastern Church)
Sažetak
Zapadna i Istočna crkva različito tumače odnos Boga (Nestvorenog) prema stvorenom (od Njega) svijetu. Dok je za Zapadnu crkvu Bog potpuno odvojen od svijeta (teizam), dotle je za Istočnu Bog sve u svemu i ništa nije izvan Njega (panenteizam). U teističkom tumačenju svijet se ravna stvorenim zakonima prirode – koji odražavaju Božju imanentnost – očekivano ostajući izvan Božanske transcendentnosti. Slično, u panenteističkom tumačenju stvoreno uvijek ostaje izvan Božanske suštine nepremostivom ograničenošću svoje stvorenosti, ali se Božanska imanentnost očituje Njegovom sveprisutnosti u svemu pri čemu istovremeno vrijedi da je Bog u svijetu i svijet u Bogu. Kako? Slijedeći nauk otaca rane Crkve, istočna je teologija očuvala tumačenje da Bog stvoreni svijet privodi Sebi s pomoću Njegovih nestvorenih energija koje odražavaju Njegovu volju (koja je dostupna ljudskoj spoznaji kroz razum i vjeru), ali ne i Njegovu suštinu – koja stvorenomu zauvijek ostaje izvan dosega (u potpunosti je apofatička). Tako, Sin se vječno rada i Duh vječno izlazi iz Božanske suštine Oca čineći sve tri Božanske hipostaze istobitnima, dok je svijet stvoren iz Njegove volje te predstavlja potpuno novu suštinu koja nema vlastiti bitak (u sebi je ne-bitak) već biva isključivo Božjom voljom (milošću). Očekivano je da bi ovakva doktrinarna razlika obiju Crkava mogla imati vrlo zanimljiv utjecaj na tumačenje nekih fenomena koje se tiču ne samo teologije i/ili filozofije već i prirodnih znanosti uopće. Primjerice, bilo bi zanimljivo okušati se umovati o suštini ljudske slobodne volje, ali i o sve-prihvaćenom i očitom evolutivnom razvoju tvarnoga svijeta oko nas kojemu pripadamo i mi sami.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut "Ruđer Bošković", Zagreb,
Institut za istraživanje i razvoj održivih eko sustava
Profili:
Petar Mitrikeski
(autor)