Pregled bibliografske jedinice broj: 825912
Što nam RAPUT otkriva o pisanom jeziku?: prikaz prvih rezultata o pisanju osoba s jezičnim poremećajima
Što nam RAPUT otkriva o pisanom jeziku?: prikaz prvih rezultata o pisanju osoba s jezičnim poremećajima // IX. međunarodni znanstveno-stručni simpozij verbotonalnog sistema: Translacijski pristup u dijagnostici i rehabilitaciji slušanja i govora
Zagreb, Hrvatska, 2016. (plenarno, domaća recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 825912 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Što nam RAPUT otkriva o pisanom jeziku?: prikaz prvih rezultata o pisanju osoba s jezičnim poremećajima
(What RAPUT tells us about written language?: Preliminary data about writing of persons with language disorders)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
IX. međunarodni znanstveno-stručni simpozij verbotonalnog sistema: Translacijski pristup u dijagnostici i rehabilitaciji slušanja i govora
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.05.2016. - 21.05.2016
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
pisanje ; RAPUT ; korpus ; diskursna analiza
(writing ; RAPUT project ; Corpus ; discourse analysis)
Sažetak
Pisanje je složeni i zahtjevni oblik komunikacije u čijoj osnovi leži veći broj kognitivnih, lingvističkih i socijalnih čimbenika, a sposobnost da se proizvede koherentni tekst jedna je od ključnih akademskih vještina suvremenog društva. Od listopada 2013. do veljače 2015. na Odsjeku za logopediju provodio se znanstveni projekt Računalni asistent za pomoć pri unosu teksta osobama s jezičnim poremećajima (R.C.2.2.08- 055) u sklopu poziva Jačanje kapaciteta za istraživanje, razvoj i inovacije Europskog fonda za regionalni razvoj. Konačni je cilj projekta bio razviti računalnu aplikaciju koja će osobama s jezičnim poremećajima omogućiti lakši, brži i točniji unos teksta te tako pospješiti njihovu proizvodnju pisanoga jezika. Da bi se to postiglo bilo je nužno osigurati jedinstveni znanstveni pristup dvaju područja, logopedije i računalne lingvistike, kako bi se razvio program utemeljen na naprednim jezičnim tehnologijama. Drugim riječima, prethodno je bilo potrebno razviti korpus pisanog jezika oblikovanog na različitim vrstama tekstova uzorkovanih pisanjem rukom, ali i računalno u dobnom rasponu od 12 do 80+ godina u različitim skupinama ispitanika: mladi i odrasli uredna jezična razvoja, mladi i odrasli s disleksijom i disgrafijom ili različitim vrstama afazije. Razvijeni Hrvatski korpus neprofesionalnog pisanog jezika (Kuvač Kraljević i sur., u tisku) sadrži više od pola milijuna pojavnica. Podatci prvih provedenih analiza na kliničkom podkorpusu pokazuju da osobe s jezičnim teškoćama proizvode i do pet puta više pogrešaka u pisanju od govornika urednog razvoja. Pri tome je veći broj pogrešaka morfološke prirode i javljaju se na kraju pojavnice što je iznimno važno za izradu računalnog programa. Nadalje, diskursna analiza pokazuje da mladi i odrasli s jezičnim poremećajima pišu kraće tekstove te se značajno razlikuju od urednih govornika u uporabi različitih kohezivnih elementa koji su važni za oblikovanje povezanog i smislenog teksta. U izlaganju će se predstaviti navedi projekt kao i razvijeni Korpus te prikazati prvi prikupljeni podatci u pisanju osoba s jezičnim poremećajima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2013-11-2421 - Jezična obrada u odraslih govornika (ALP) (Kuvač Kraljević, Jelena, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jelena Kuvač
(autor)