Pregled bibliografske jedinice broj: 825793
Jedna priča - dva pripovjedača: slikovnica kao pripovijed
Jedna priča - dva pripovjedača: slikovnica kao pripovijed. Zagreb: ArTresor naklada, 2015 (monografija)
CROSBI ID: 825793 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jedna priča - dva pripovjedača: slikovnica kao pripovijed
(One Story and Two Narrators: The Picturebook as a Narrative)
Autori
Narančić Kovač, Smiljana
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
ArTresor naklada
Grad
Zagreb
Godina
2015
Stranica
448
ISBN
978-953-8012-04-4
Ključne riječi
slikovnica; pripovijed; diskurs; priča; fokalizacija; pripovjedač; model pripovjedne komunikacije; čitatelj
(picturebook; narrative; discourse; story; focalisation; narrative communication; reader)
Sažetak
Uspostavlja se semiotički model slikovnice kao pripovijedi koji pokazuje da se u slikovnici jedna priča posreduje dvama diskursima. Polazi se od općega modela pripovijedi u kojemu se prepoznaje svim pripovijedima zajednička pripovjedna potka, koju čine oblik priče i oblik diskursa. Dokazuje se da je pripovjedač, kao načelo organizacije pripovjednih informacija, pripovjedna konstanta i da pripada obliku diskursa. Stoga svaki diskurs uključuje pripovjedača, pa tako i svaki od dvaju slikovničkih diskursa, jezični ili verbalni, i slikovni ili vizualni. Analiziraju se zasebna svojstva slikovničkih diskursa i medijski uvjetovane strategije jezičnoga i slikovnoga pripovjedača koje se primjenjuju s ciljem posredovanja različitih, ali analognih pripovjednih značenja. Analiziraju se moguće kombinacije svojstava pripovjedača s posebnim naglaskom na pripovjedna gledišta, odnosno na kombinacije različitih vrsta fokalizacije. Moguće kombinacije svojstava pronađene su u pojedinačnim slikovnicama koje se opisuju kao primjeri pripovjednih strategija dvaju pripovjedača (ukupno je analizirana 121 slikovnica iz korpusa anglofonih i hrvatskih djela). Spomenuta semiotička struktura slikovnice odražava se i na pripovjednu komunikaciju, te se opći model pripovjedne transmisije modificira i usklađuje s uspostavljenim modelom pripovjedne slikovnice. Zbog umnažanja parova pripovjedača i pripovjedanika (zbog dvaju zasebnih diskursa), specifičan je i proces čitanja slikovnice, koji je izrazito interaktivan. Nadalje, slikovnica pretpostavlja višekratno čitanje i po sebi je metafikcionalna jer značenja posreduje i svojom trodimenzionalnošću. Čitatelj se stapa s dvama pripovjedanicima i uspostavlja dijalog dvaju pripovjedača da bi rekonstruirao priču. Rezultati istraživanja pružaju temelj za studije različitih aspekata slikovnice, za bolje razumijevanje procesa čitanja i razumijevanja pripovjednih značenja, za analizu i interpretaciju pojedinačnih slikovnica, a u okviru interdisciplinarne naratologije i za razlikovanje slikovnice i drugih srodnih vrsta pripovijedi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
Napomena
Knjiga uključuje i opsežniji sažetak na engleskom jeziku (str. 439-442).