Pregled bibliografske jedinice broj: 825726
Rana dijagnostika poremećaja iz autističnog spektra – teorija, istraživanja i praksa
Rana dijagnostika poremećaja iz autističnog spektra – teorija, istraživanja i praksa // Klinička psihologija, 8 (2015), 2; 203-224 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 825726 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rana dijagnostika poremećaja iz autističnog spektra – teorija, istraživanja i praksa
(Early assessment of autism spectrum disorder: theory, research and practice)
Autori
Cepanec, Maja ; Šimleša, Sanja ; Stošić, Jasmina
Izvornik
Klinička psihologija (1847-3172) 8
(2015), 2;
203-224
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
poremećaji iz autističnog spektra ; PAS ; autizam ; dijagnostika ; bihevioralna obilježja ; biomedicinska obilježja
(autism spectrum disorders ; ASD ; autism ; assessment ; behavioral characteristics ; biomedical characteristics)
Sažetak
Posljednjih nekoliko desetljeća bilježi se znatan porast prevalencije poremećaja iz autističnog spektra (PAS) u cijelom svijetu, što je rezultiralo i pojačanim interesom stručnjaka, znanstvenika i šire javnosti za ovaj poremećaj. Noviji podaci pokazuju da je učestalost ovog poremećaja veća od 1:100. Dob dijagnosticiranja PAS-a se snižava, te je standard kojem se teži postavljanje dijagnoze u predškolskom razdoblju, po mogućnosti i tijekom prve tri godine života. Novija istraživanja upućuju na relativno visoku pouzdanost dijagnoze kad se ona postavlja nakon navršenih 18 mjeseci (mentalne) dobi djeteta. Još uvijek ne postoji biomedicinski marker ovog poremećaja, te se dijagnoza postavlja isključivo na temelju bihevioralnih (ponašajnih) odstupanja opisanih u dijagnostičkim priručnicima (DSM ili MKB), koji su se kroz povijest relativno često mijenjali. U ovom radu prikazana su suvremena istraživanja o dijagnostici PAS-a vezana uz dijagnostičke kriterije i implikacije njihovih povijesnih promjena, dob postavljanja dijagnoze, područja procjene te mjerni instrumentarij. Jednako tako, sagledani su nedostaci u osnovnim preduvjetima rane dijagnostike PAS-a u Republici Hrvatskoj, te moguće implikacije takvog neodrživog sustava za kliničku praksu i provođenje znanstvenih istraživanja u našoj zemlji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb