Pregled bibliografske jedinice broj: 823647
Odnos izmišljenih prijatelja, socijalne kompetencije i problema u ponašanju kod djece predškolske i rane školske dobi
Odnos izmišljenih prijatelja, socijalne kompetencije i problema u ponašanju kod djece predškolske i rane školske dobi, 2015., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka
CROSBI ID: 823647 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos izmišljenih prijatelja, socijalne kompetencije i problema u ponašanju kod djece predškolske i rane školske dobi
(The relationship between imaginary companions, social competence and behavioral problems of preschool and school-age children)
Autori
Valentina Rabar
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet u Rijeci
Mjesto
Rijeka
Datum
15.12
Godina
2015
Stranica
66
Mentor
Martinac Dorčić, Tamara
Ključne riječi
izmišljeni prijatelj; socijalna kompetencija; internalizirani i eksternalizirani problemi u ponašanju kod djece
(imaginary companions; social competence; internalizing and externalizing behavioral problems)
Sažetak
U ovom istraživanju ispitivan je odnos fenomena izmišljenih prijatelja, socijalne kompetencije i problema u ponašanju na hrvatskom uzorku djece predškolske i rane školske dobi. Osim toga, cilj istraživanja bio je ispitati učestalost i dob javljanja izmišljenih prijatelja, neke pokazatelje interakcije djece s izmišljenim prijateljima, karakteristike izmišljenih prijatelja te karakteristike djece koja ih stvaraju. U istraživanju je sudjelovalo 283 roditelja djece u dobi od 2 do 10 godina starosti, s područja Istarske županije. Roditelji su, osim davanja podataka o izmišljenim prijateljima djece, procjenjivali socijalnu kompetentnost djeteta te internalizirane i eksternalizirane probleme u ponašanju. Rezultati ukazuju kako je 38.2% djece u uzorku imalo izmišljenog prijatelja, pri čemu je najčešća dob javljanja bila 3. godina života. Izmišljeni prijatelji su se češće javljali kod djevojčica, a u uzorku djece koja su imala izmišljenog prijatelja, većina je djece osmišljavala samo jednog prijatelja. U najviše je slučajeva fenomen bio prisutan nekoliko mjeseci. Za 31.5% djece izmišljeni je prijatelj bio dobi podjednake njihovoj, dok je za 93% dječaka te 53% djevojčica on bio i istoga spola. Dobivene su i spolne razlike u ulogama koje su izmišljeni prijatelji imali. Rezultati istraživanja također pokazuju kako su djeca sa i bez izmišljenih prijatelja podjednako socijalno kompetentna. Roditelji djevojčica procijenili su da njihova djeca imaju više internaliziranih problema nego roditelji dječaka, neovisno o prisustvu izmišljenih prijatelja, a dobiveno je da djevojčice s izmišljenim prijateljima imaju značajno više internaliziranih problema od ostale djece. S druge strane, dječaci su češće od djevojčica imali više eksternaliziranih problema, no nije bilo značajnog efekta izmišljenih prijatelja. Dobiveni rezultati upućuju na postojanje određenih razlika između djece sa i bez izmišljenih prijatelja te na moguće implikacije fenomena izmišljenih prijatelja na pozitivni i negativni razvoj djeteta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija