Pregled bibliografske jedinice broj: 821702
Analiza rada HCCI motora pri pogonu etanolom
Analiza rada HCCI motora pri pogonu etanolom, 2013., diplomski rad, diplomski, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
CROSBI ID: 821702 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Analiza rada HCCI motora pri pogonu etanolom
(Analysis of HCCI engine operation powered by Ethanol)
Autori
Mihoci, Luka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Mjesto
Zagreb
Datum
29.11
Godina
2013
Stranica
108
Mentor
Kozarac, Darko
Ključne riječi
HCCI; ispitivanje motora; analiza rezultata.
(HCCI; engine testing; analysis of results)
Sažetak
S obzirom na današnju ekološku osviještenost i sve više prisutan efekt staklenika, motorima s unutarnjim izgaranjem postavljaju se sve veći zahtjevi u pogledu emisija štetnih produkata izgaranja i potrošnje goriva. Osim usavršavanja postojećih procesa, sve više se istražuju i razvijaju novi procesi izgaranja. Jedan od tih procesa je proces izgaranja homogene smjese s kompresijskim paljenjem (HCCI). Taj proces ima veliki potencijal za ostvarenje niske emisije dušikovih oksida (NOx) i povećanja stupnja djelovanja motora. S obzirom da je taj proces još u fazi istraživanja i razvoja, provodi se veliki broj eksperimentalnih ispitivanja u laboratorijima i vrši se analiza prikupljenih podataka, što je i tema ovoga rada. Iako HCCI motor ima veliki potencijal, još uvijek postoje problemi koji sprečavaju njegovu široku primjenu. Izgaranje kod HCCI motora nastupa samozapaljenjem smjese uslijed kompresije. Kako samozapaljene ovisi o većem broju faktora, dolazi do problema s kontrolom samozapaljenja. To je glavni problem HCCI motora jer kod nekontroliranog izgaranja može doći do oštećenja motora. Osim problema s kontrolom postoji još i problem uskog područja rada, hladnog starta te emisije neizgorenih ugljikovodika (HC) i ugljikovog monoksida (CO). S ciljem rješavanja problema kontrole samozapaljenja provedeno je ispitivanje HCCI motora pogonjenog etanolom koje je izvršio mentor ovoga rada dr. sc. Darko Kozarac, a analiza rezultata provedena je od strane autora ovog rada. U radu je prikazano ponašanje HCCI motora s promjenom faktora zraka, tlaka usisa i faze izgaranja (CA50) pri konstantnoj brzini vrtnje. Analizirana je promjena srednjeg indiciranog tlaka, indiciranog stupnja djelovanja, emisije štetnih produkata izgaranja i stabilnost rada motora. Također analiziran je utjecaj potrebne snage kompresora i grijača na smanjenje indicirane snage i stupnja djelovanja. Analiza je pokazala da motor može imati široko područje opterećenja uz stabilan rad motora. Nabijanje se pokazalo kao učinkovita metoda postizanja veće snage motora, dok se visok stupanj djelovanja može ostvariti primjenom visokog faktora zraka. Emisija dušikovih oksida (NOx) je bila vrlo niska, a emisija neizgorenih ugljikovodika (HC) i ugljikovog monoksida (CO) visoka za sve uvjete rada. Na temelju podataka dobivenih analizom izrađena je radna mapa motora koja prikazuje potrebne uvjete rada za ostvarenje određene snage motora uz stabilan rad.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
Profili:
Darko Kozarac
(mentor)