Pregled bibliografske jedinice broj: 820120
Važnost vršnjačkog utjecaja i privrženosti među djecom i mladima u kontekstu razvoja pozitivnih odnosa
Važnost vršnjačkog utjecaja i privrženosti među djecom i mladima u kontekstu razvoja pozitivnih odnosa // Odnosi u školi : prilozi za pedagogiju odnosa / Bilić, Vesna ; Bašić, Slavica (ur.).
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2016. str. 70-96
CROSBI ID: 820120 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Važnost vršnjačkog utjecaja i privrženosti među djecom i mladima u kontekstu razvoja pozitivnih odnosa
(The influence of peers and the importance of attachment among children and youngsters in the context of developing positive relationships)
Autori
Lebedina Manzoni, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Odnosi u školi : prilozi za pedagogiju odnosa
Urednik/ci
Bilić, Vesna ; Bašić, Slavica
Izdavač
Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2016
Raspon stranica
70-96
ISBN
978-953-8115-04-2
Ključne riječi
razvoj odnosa, vršnjački utjecaj, privrženost, socijalizacija, adolescencija
(develop relationships, peer influence, attachment, socialisation, early adolescence)
Sažetak
Utjecaj drugih ljudi tijekom života čovjeka kontinuiran je proces koji sudjeluje u socijalizaciji pojedinca u svim razdobljima života. Rana adolescencija razdoblje je u kojem je utjecaj vršnjaka najjači, budući je mlada osoba podijeljena između ovisnosti o roditeljima i traženja veće samostalnosti, traganja za vlastitim ja i izgrađivanjem samopoštovanja. Želja da se bude prihvaćen u grupi i razvije pozitivne odnose često znači konformiranje, čak i kad to uključuje odustajanje od vlastitih želja i stavova. Ponašanje djece i mladih u grupi vršnjaka potrebno je sagledati kao proces koji objedinjuje njihove osobine, stavove, vrijednosti i uvjerenja koje nose iz svojih primarnih izvora socijalizacije (obitelj, škola, susjedstvo), činiocima koji doprinose odabiru društva vršnjaka, te neposredno ponašanje vršnjaka u kontekstu određene situacije (Lebedina Manzoni, Lotar i Ricijaš, 2008). Obzirom da je navedeno razdoblje temelj za formiranje svih kasnijih odnosa u našem životu cilj ovog rada je sagledati razvoj odnosa među vršnjacima kroz njihovu podložnosti utjecaju vršnjaka i percepciju privrženosti prijateljima. Pri tom treba imati na umu kako je vršnjački utjecaj definiran kao pritisak grupe na pojedinca kroz pozitivno potkrepljenje onima koji se konformiraju grupnim normama i/ili sankcije onima koji se opiru konformiranju (Berndt i Ladd, 1989). Drugi mehanizam koji ima veliki utjecaj na razvoj odnosa je privrženost kako prijateljima tako i roditeljima. On postulira da odnos privrženosti formiran u djetinjstvu, ima svoj slijed u prijateljskim odnosima i djeluje kroz čitav život određujući naše emocionalne veze s važnim osobama pa tako i vršnjacima. Posebno se razmatra privrženosti vršnjacima u kontekstu razvoja zdrave ličnosti s potencijalima za razvoj pozitivnih odnosa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Marija Lebedina-Manzoni
(autor)