Pregled bibliografske jedinice broj: 806098
Nova razmišljanja o kodeksima zadarskog opata Deodata Veniera
Nova razmišljanja o kodeksima zadarskog opata Deodata Veniera // Peristil, 57 (2014), 1; 47-55 (podatak o recenziji nije dostupan, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 806098 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nova razmišljanja o kodeksima zadarskog opata Deodata Veniera
(New Reflections on the Codices of the Zadar Abbot Deodat Venier)
Autori
Šitina, Ana
Izvornik
Peristil (0553-6707) 57
(2014), 1;
47-55
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
renesansa ; Zadar ; kodeksi opata Deodata Veniera ; mletačka minijatura ; ferrarska minijatura
(Renaissance ; Zadar ; codices of Abbot Deodat Venier ; Venetian illuminations ; Ferrara illuminations)
Sažetak
Rad obrađuje četiri kodeksa nastala za samostan sv. Krševana u Zadru krajem 15. stoljeća po narudžbi opata Deoadata Veniera za potrebe liturgije. Iako se ne znaju stvarne okolonosti njihova nastanka, do sada su se u starijim pregledima iluminacije povezivali s mletačkim sitnoslikarskim krugom, dok se u novijoj literaturi dovode u vezu s opusom Picovom Majstora. U članku se pokušala skrenuti pozornost na srodnost koju iluminacije pokazuju sa ferrarskom sitnosikarskom školom, osobito u pogledu dekorativnog repertoara kao i na problematiku povezivanja s konkretnim iluminatorima s obzirom da za sada nema jasno definiranih činjenica koje bi upućivale na konkretno ime jer materijal pokazuje dodirne točke isključivo na općoj razini. Na osnovi oskudnih podataka koje pruža sam materijal te stilske i komparativne analize srodnih djela pretpostavlja se da su Evanđelistar i Epistolar nastali unutar iste radionice te se smatra da je majstor koji je oslikao Epistolar, dovršavao i medaljon u Evanđelistaru. Misal pokazuje stilski odmak od navedena prva dva kodeksa te se pretpostavlja da je figuralne dionice na njegovim naslovnim stranicama (foliji 1 i 2), ipak izradio neki drugi, mnogo kvalitetniji mletački majstor koji djeluje na tragu slikarstva Vittorea Carpaccia dok se ferrarski utjecaj, osim na dekorativnom marginalnom repertoaru, tipičnom za taj krug, osjeća i na drugim oslikanim litterama historiatama. Za razliku od navedena tri kodeksa, Ritual nema sačuvanih figuralnih, posjeduje samo litterae dominicales, a s obzirom da mu je prvi folij istrgnut, o raskošno ukrašenoj naslovnoj stranici samo se pretpostavlja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- ERIH, EBSCO