Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 801803

Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi


Soče, Sanja
Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi, 2016., doktorska disertacija, Pedagoški fakultet Sarajevo, Sarajevo


CROSBI ID: 801803 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi
(Methodological aspects of critical reading in class instruction)

Autori
Soče, Sanja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Pedagoški fakultet Sarajevo

Mjesto
Sarajevo

Datum
05.02

Godina
2016

Stranica
246

Mentor
Pandžić, Vlado

Ključne riječi
Tekst; čitanje; interpretacija; kritičko čitanje; kritičko mišljenje.
(Text; interpretation; critical reading; critical thinking.)

Sažetak
Čitanje i pisanje su složeni procesi koji su osobito značajni i svrhoviti na početku školovanja dok učenici usvajaju elementarnu pismenost. Interpretaciji teksta, kao programskom zahtjevu, uvijek prethodi čitanje. Metodika nastave jezika, književnosti i jezičnoga izražavanja posebno ističe značajnu ulogu samostalnog čitanja s razumijevanjem te razvijanje sposobnosti kritičkog čitanja i kritičkog mišljenja. Nastavni programi sadrže smjernice za osamostaljivanje učenika u čitanju i razmišljanju o pročitanom tekstu. Programske zahtjeve potrebno je realizirati u razredu provjeravajući i usavršavajući neprekidno nastavnu praksu i učinke primjene različitih teorija. U ovome doktorskom radu istraživani su metodički aspekti kritičkog čitanja teksta u petom razredu osnovne škole tijekom primjene usustavljenih, specifičnih zadataka koji su usmjereni na kritičko razmišljanje. Na primjerima je interpretacije tekstova istraženo koliko su učenici uspješni u uočavanju povezanosti: naslova, sadržaja, strukturiranja teksta, osnovne misli itd. Posebna je pozornost usmjerena na moguće povezanosti strukturnih elemenata teksta s ponuđenim mudroslovicama te uspješnosti povezivanja tih elemenata s učeničkim životnim ili recepcijskim iskustvom. U eksperimentalnoj (E) skupini ispitanika primijenjeni su metodički modeli koji su uključivali instrukciju u pisanom obliku, samostalno rješavanje različitih tipova zadataka usmjerenih na razmišljanje i izvođenje zaključaka. U kontrolnoj (K) skupini sve je realizirano na uobičajeni način koji podrazumijeva klasičnu strukturu nastavnih sati i dominantnu ulogu nastavnika. Metodičko modeliranje aktivnosti na nastavnim satima interpretacije teksta, usmjerenih na kritičko promišljanje, utjecalo je na senzibilnost učenika tijekom zapažanja estetskih, etičkih i jezičnih obilježja. Uočljiva je povezanost kritičkog čitanja s općim postignućima u čitanju i uspjehom u rješavanju zadataka na finalnoj provjeri. Rezultati istraživanja potvrđuju i potkrjepljuju hipotezu da je usustavljenim metodičkim vođenjem i osmišljenim modelima motivacija za samostalan rad na tekstu itekako moguće osposobljavati učenike za kritičko čitanje i analizu teksta, kao i za raščlambu vlastitih rezultata. Ostvarena je povezanost kognitivnih i metakognitivnih aspekata spoznaje. Učenici su samostalno istraživali, analizirali i zaključivali što je u finalnom ispitivanju pokazalo izrazito bolja postignuća ispitanika u eksperimentalnoj skupini nego ispitanika u kontrolnoj skupini.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Vlado Pandžić (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Soče, Sanja
Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi, 2016., doktorska disertacija, Pedagoški fakultet Sarajevo, Sarajevo
Soče, S. (2016) 'Metodički aspekti kritičkog čitanja u razrednoj nastavi', doktorska disertacija, Pedagoški fakultet Sarajevo, Sarajevo.
@phdthesis{phdthesis, author = {So\v{c}e, Sanja}, year = {2016}, pages = {246}, keywords = {Tekst, \v{c}itanje, interpretacija, kriti\v{c}ko \v{c}itanje, kriti\v{c}ko mi\v{s}ljenje.}, title = {Metodi\v{c}ki aspekti kriti\v{c}kog \v{c}itanja u razrednoj nastavi}, keyword = {Tekst, \v{c}itanje, interpretacija, kriti\v{c}ko \v{c}itanje, kriti\v{c}ko mi\v{s}ljenje.}, publisherplace = {Sarajevo} }
@phdthesis{phdthesis, author = {So\v{c}e, Sanja}, year = {2016}, pages = {246}, keywords = {Text, interpretation, critical reading, critical thinking.}, title = {Methodological aspects of critical reading in class instruction}, keyword = {Text, interpretation, critical reading, critical thinking.}, publisherplace = {Sarajevo} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font