Pregled bibliografske jedinice broj: 798119
Opravdanje po vjeri. Sola fides numquam sola
Opravdanje po vjeri. Sola fides numquam sola // Služba Božja, 53 (2013), 1; 47-63 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 798119 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Opravdanje po vjeri. Sola fides numquam sola
(Justification by Faith – Sola fides numquam sola)
Autori
Macut, Ivan
Izvornik
Služba Božja (0037-7074) 53
(2013), 1;
47-63
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
opravdanje po vjeri; Isus Krist; sola fides; milost
(justification by faith; Jesus Christ; sola fides; grace)
Sažetak
U ovom radu želimo kroz pet ključnih teoloških termina pobliže razjasniti protestantsko učenje o opravdanju po vjeri. Prvi termin hominem iustificari fide (čovjek se opravdava vjerom) ima za cilj opisati na koji je način potrebno shvatiti pojam vjera. Ferrario smatra kako se vjera ne treba shvatiti kao skup doktrina (fides quae creditur), tj. ne radi se o dogmatskim sadržajima vjere, nego je vjera djelo Božje riječi. U njoj se nalazi i sadržajni i psihološki vid, ali vjera nije u potpunosti niti sadržaj niti psihologija. Simul iustus et peccator (istovremeno pravednik i grješnik) govori kako je čovjek u potpunosti pravedan i u potpunosti grješnik. Događaj opravdanja nije odvojiv od Božje riječi u vjeri. Naime, protestanti drže kako samo riječ koja je primljena u vjeri može zapravo identificirati dobra djela ako su ona plod opravdanja. Čovjekova ljubav može biti prepoznata kao takva samo po riječi u vjeri. Treći termin natura peccati est non velle esse peccatum (narav grijeha jest da nije grijeh) uči kako je grijeh i zlo moguće prepoznati isključivo u vjeri. Samo riječ Božja može identificirati bilo grješnika bilo grijeh. Govor o grijehu unutar učenja o opravdanju želi reći kako je grijeh i zlo moguće spoznati i prepoznati jedino preko riječi Božje. Samo po toj Riječi moguće je grijeh nazvati njegovim pravim imenom i na taj ga način ispravno okarakterizirati. Solus Christus znači kako Krist označava kraj vjerovanja da čovjek sam svojim snagama može dobrim djelima i svojim surađivanjem s Bogom, osigurati pristup istom tom Bogu. Za kršćane je događaj Isusa Krista središte vremena i povijesti koji se dogodio u prošlosti i koji nam je povijesno dohvatljiv. Za kršćane središte je već postignuto, ali kraj još treba doći. Na koncu, termin sola fides numquam sola (sama vjera nikad nije sama) kaže kako čovjek svojim djelima ne sudjeluje niti surađuje s Bogom niti u svom niti u opravdanju nekoga drugog čovjeka. Djela ne doprinose ni na koji način opravdanju. Vjera sama opravdava jer prepoznaje Boga koji je sam već djelovao u Isusu Kristu te smo jednom zauvijek prepoznati od Boga i opravdani. Ipak, svjestan ovoga opravdani grješnik počinje činiti dobro za svijet u kojem živi i za drugog čovjeka. To čini ne da bi svojim dobrim djelima sebe opravdao ili postigao konačno spasenje, jer to je Bog u Isusu Kristu već učinio na savršen način, nego mi kao opravdani grješnici iz ljubavi prema Bogu i bližnjemu činimo dobro.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija