Pregled bibliografske jedinice broj: 797174
Postvarenje povijesnog svijeta: Strukturna ideologija instrumentalne i teleologijske racionalnosti
Postvarenje povijesnog svijeta: Strukturna ideologija instrumentalne i teleologijske racionalnosti // Filozofska istraživanja, 35 (2015), 2; 209-225 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 797174 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Postvarenje povijesnog svijeta: Strukturna ideologija instrumentalne i teleologijske racionalnosti
(Reification of the Man-Made World: Structural Ideology of Instrumental and Teleological Rationality)
Autori
Raul Raunić
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 35
(2015), 2;
209-225
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
postvarenje ; ideologija ; instrumentalna racionalnost ; priznanje ; kraj ideologije ; kraj povijesti ; kraj politike ; kraj filozofije ; scijentizam ; humanizam
(reification ; ideology ; instrumental rationality ; recognition ; the end of ideology ; the end of history ; the end of politics ; the end of philosophy ; scientism ; humanism)
Sažetak
Središnja nakana ovoga rada je rasvijetliti suvremene ideologijske procese re-naturalizacije povijesnog svijeta. Ti su ideologijski procesi redukcijske forme s kojima se okljaštruju ljudske i povijesne mogućnosti čovjeka. U prvom dijelu spisa razmatra se pojam postvarenja. Posredstvom ekspanzivne moći kapitala kao temeljnog oblika društvenosti, svi se ljudski odnosi svode na odnose među stvarima. Zbog toga je pojam postvarenja, u metodičkoj perspektivi konkretnog totaliteta, ishodište za razumijevanje socijalne ontologije suvremenog doba. U drugom dijelu spisa raščlanjuje se ideologijska redukcija različitih sposobnosti uma na instrumentalnu racionalnost. Obje forme strukturnih redukcija – postvarenje i instrumentalna racionalnost – vrše ideologijsku ulogu pomaka: quid pro quo i pars pro toto. Time se poriče: a) uloga uma da postavlja svrhe ljudskog djelovanja ; b) izravno priznanje čovjeka kao osobe i nositelja smisla ; c) instancija općosti i javnosti koja se preobražava u agregat asimetričnih parcijalnosti i privatnosti ; d) moć zajedničkog djelovanja te održavanja i stvaranja ljudskog, vremenitog i otvorenog povijesnog svijeta. U trećem dijelu rada naznačuju se tri krilatice našeg doba koje ilustriraju središnju tezu o zatvaranju i re-naturaliziranju povijesnog svijeta. To su: a) „kraj ideologije“ koja osporava političke ideale i utopijsku svijest, a sama postaje mega-ideologija fakticiteta ; b) „kraj povijesti“ koja u obliku teleološke racionalnosti zagovara dovršenost ljudskog svijeta i ideologijski otklanja svaku razboritu alternativu ; c) „kraj politike“ koja opravdava nepolitičke forme vladavine i moć zajedničkog djelovanja svodi na upravljanje, te „kraj filozofije“ koja smjera k scijentističkom discipliniranju i potiskivanju humanističke perspektive. U zaključku su istaknute tri točke otpora dominantnom duhu vremena: radikalna refleksija, pluralizam vrednota i humanistička filozofska perspektiva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Politologija, Filozofija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus