Pregled bibliografske jedinice broj: 790449
Teorijsko-empirijski pregled objašnjenja rodnih razlika u obrazovnim odabirima i uspjehu
Teorijsko-empirijski pregled objašnjenja rodnih razlika u obrazovnim odabirima i uspjehu // Koji srednjoškolci namjeravaju studirati? Pristup visokom obrazovanju i odabir studija / Baranović, Branislava (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2015. str. 71-103
CROSBI ID: 790449 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Teorijsko-empirijski pregled objašnjenja rodnih razlika u obrazovnim odabirima i uspjehu
(The theoretical and empirical review of explanations of gender differences in educational choices and achievement)
Autori
Jugović, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Koji srednjoškolci namjeravaju studirati? Pristup visokom obrazovanju i odabir studija
Urednik/ci
Baranović, Branislava
Izdavač
Institut za društvena istraživanja
Grad
Zagreb
Godina
2015
Raspon stranica
71-103
ISBN
978-953-6218-68-4
Ključne riječi
odabir studija, rodni stereotipi, rodne uloge, teorija očekivanja i vrijednosti
(field of study choice, gender stereotypes, gender roles, expectancy-value theory)
Sažetak
Cilj ovog poglavlja je dati pregled ključnih teorijskih i empirijskih objašnjenja koja odgovaraju na pitanje zašto se djevojke i mladići razlikuju u obrazovnim odabirima i postignućima. Obrazovno područje u kojem su djevojke podzastupljene, imaju lošije postignuće ili slabiju motivaciju, jest područje koje obuhvaća prirodne znanosti, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku. Kada se istražuje lošiji školski uspjeh mladića i podzastupljenost muškaraca na studijima, najčešće je riječ o školskim predmetima poput materinskog i stranih jezika te o studijima poput učiteljskog studija ili drugih pomažućih struka. Čimbenici kojima se objašnjavaju razlike između djevojaka i mladića, odnosno žena i muškaraca u obrazovnim odabirima i uspjehu su: (1) biološke razlike između muškaraca i žena, (2) razlike u motivaciji, odnosno stavu prema obrazovnom području, (3) podrška socijalne okoline za bavljenje tim područjem, (4) nedostatak rodno nestereotipnih uzora, (5) rodni stereotipi o obrazovnom području i zanimanjima i (6) nesklad između rodnih uloga i predodžbi o obrazovnom području ili zanimanju. U poglavlju su opisani navedeni pristupi rodnim razlikama u obrazovnom uspjehu i odabirima, kao i istraživanja kojima se provjeravala njihova utemeljenost. Također je opisana teorija očekivanja i vrijednosti Eccles i suradnika (1983) koja u objašnjenju obrazovnih ishoda uzima u obzir ulogu motivacije, ali i važnost rodnih uloga i stereotipa o školskim predmetima i zanimanjima. Na temelju pregleda literature može se zaključiti da su neke pretpostavke ove teorije slabo istražene, poput onih o utjecaju šireg društvenog okruženja, obiteljske situacije, te rodnih uloga učenika na njihov obrazovni uspjeh i odabire, te da stoga postoji potreba za njihovom empirijskom provjerom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-4046
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb
Profili:
Ivana Pikić Jugović
(autor)