Pregled bibliografske jedinice broj: 786385
Efekti psihološke udaljenosti i potrebe za kognitivnom zatvorenošću na formiranje dojmova
Efekti psihološke udaljenosti i potrebe za kognitivnom zatvorenošću na formiranje dojmova // 22. Dani Ramira i Zorana Bujasa, Sažeci priopćenja / Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka (ur.).
Zagreb: Grafički zavod Hrvatske, 2015. str. 141-141 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 786385 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Efekti psihološke udaljenosti i potrebe za kognitivnom zatvorenošću na formiranje dojmova
(Effects of psychological distance and need for cognitive closure on impression formation)
Autori
Ivanec, Dragutin ; Tomić, Ivan ; Tonković, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa, Sažeci priopćenja
/ Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka - Zagreb : Grafički zavod Hrvatske, 2015, 141-141
Skup
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 16.04.2015. - 18.04.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
psihološka udaljenost; potreba za kognitivnom zatvorenošću; efekt primarnosti
(Construal level theory; psychological distance; need for cognitive closure; primacy effect)
Sažetak
Formiranje dojmova jedna je od najviše istraživanih tema u području socijalne psihologije, a bavi se pitanjem na koji način i pod kojim uvjetima osobe kombiniraju dijelove dostupnih informacija o nekom objektu u jedinstveni dojam o tom objektu. Jedan od robustnijih nalaza unutar ove istraživačke teme je efekt primarnosti kod formiranja dojmova, a odnosi se na učinak redoslijeda prezentiranih informacija na ukupan dojam. U kontekstu ovog fenomena željeli smo provjeriti zajednički učinak potrebe za kognitivnom zatvorenošću (PKZ ; Webster i Kruglanski, 1996) i koncepta psihološke udaljenosti (Trope i Liberman, 2010). Istraživanja većeg broja psiholoških fenomena ukazuju na mogućnost da PKZ i koncept psihološke udaljenosti imaju sličan mehanizam djelovanja, iako do sada nije provjeravan njihov zajednički utjecaj. Ovim istraživanjem provjeravali smo interakcijski učinak potrebe za kognitivnom zatvorenošću, kao dispozicijski mjerenog fenomena, i psihološke udaljenosti, kao situacijskog, eksperimentalno manipuliranog fenomena, na efekt primarnosti pri formiranju dojmova. Podražajni materijal odabran je u dva predistraživanja (N=114). U glavnom dijelu istraživanja sudjelovalo je N=139 studenata preddiplomskog studija psihologije. Proveden je 2 (psihološka blizina – psihološka udaljenost) x 2 (visoka PKZ – niska PKZ) x 2 (prvo pozitivni – prvo negativni atributi) složeni eksperimentalni nacrt. Efekt primarnosti provjeravan je u kontekstu formiranja dojma o izbornom kolegiju. Analiza varijance pokazala je očekivanu trostruku interakciju PKZ, psihološke udaljenosti i redoslijeda prezentiranih atributa na dojam o izbornom kolegiju. Rezultati se razmatraju u okviru teorije potrebe za kognitivnom zatvorenošću i teorije psihološke udaljenosti, odnosno sličnosti u ishodima koje predviđaju te teorije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb