Pregled bibliografske jedinice broj: 784412
Utjecaj čitanja i aktivnog čitanja na jezični razvoj
Utjecaj čitanja i aktivnog čitanja na jezični razvoj // Peti kongres hrvatskih logopeda
Osijek, Hrvatska, 2015. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 784412 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj čitanja i aktivnog čitanja na jezični razvoj
(The role od reading and active reading in language development)
Autori
Hržica, Gordana ; Roch, Maja ; Hozdić, Nina ; Knežević, Dora ; Smiljanić, Martina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Skup
Peti kongres hrvatskih logopeda
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 24.09.2015. - 26.09.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
socioekonomski status; čitanje; aktivno čitanje; jezični razvoj
(SES; reading; active reading; language development)
Sažetak
Djeca u prvi razred dolaze s čitavim nizom jezičnih vještina koje potiču usvajanje čitanja i pisanja kao složenih vještina ključnih za nastavak školovanja. Individualne razlike u tim vještinama ostaju relativno stabilne u idućim godinama (na primjer, Butler i sur., 1985.). Djeca koja zaostaju u čitanju u prvom razredu redovito teže napreduju i u ostalim domenama školovanja. Ustanoviti čimbenike koji su poticajni za razvoj jezičnih vještina prije dolaska djeteta u školu stoga se nameće kao ključno pitanje sa snažnim implikacijama za budućnost djeteta. U ovom istraživanju ispitivano je više čimbenika koji mogu utjecati na jezični razvoj, ali poseban je naglasak postavljen na čitanje u obitelji. Praćeno je koliko čitanje ili pričanje priča te način na koji se čita ili pripovijeda povezani s općim jezičnim razvojem djeteta. Čitanje djeci često se ističe kao dobar način poticanja jezičnog razvoja. Međutim, meta-analiza 16 istraživanja (Senecal i Young, 2008) pokazala je malen utjecaj samog čitanja, a kao važan prediktivni čimbenik jezičnog razvoja ističe aktivno čitanje (na primjer, postavljanje pitanja tijekom čitanja, zajedničko prepričavanje i slično). U ovom istraživanju 45 jednojezične predškolske djece ispitano je na dva standardizirana jezična testa, Peabody slikovnom testu rječnika (Dunn, Dunn, Kovačević et al., 2010.) te Testu razumijevanja gramatike (Bishop, Kuvač Kraljević et al., 2013.). Roditeljskim upitnikom procijenjeni su osnovni socioekonomski podatci o obitelji, količina i vrsta materijala za poticanje jezika koji su dostupni djetetu te količina i vrsta zajedničkog čitanja roditelja i djece (prema Home Literacy Modelu – Senechal i LeFevre, 2002.). Rezultati pokazuju da je količina čitanja i pričanja priča djeci povezana s njihovim rezultatima na testu rječnika, ali ne i testu razumijevanja gramatičkih struktura. Količina aktivnog sudjelovanja djeteta u procesu čitanja ili pričanja pokazala je visoku korelaciju s rezultatima na oba testa. Rezultati upućuju na važnost aktivnog čitanja te osvještavanje ključne uloge takvih aktivnosti u jezičnom razvoju djeteta.
Izvorni jezik
Engleski
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Gordana Hržica
(autor)