Pregled bibliografske jedinice broj: 784020
Odnos otkrivanja informacija i činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta
Odnos otkrivanja informacija i činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta // Savremeni trendovi u psihologiji 2015 - knjiga sažetaka / Pajić, Dejan ; Dinić, Bojana (ur.).
Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2015. str. 230-232 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 784020 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos otkrivanja informacija i činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta
(Information disclosure and committing and experiencing of cyberbullying)
Autori
Tomašić Humer, Jasmina ; Šincek, Daniela ; Milić, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Savremeni trendovi u psihologiji 2015 - knjiga sažetaka
/ Pajić, Dejan ; Dinić, Bojana - Novi Sad : Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2015, 230-232
ISBN
978-86-6065-333-0
Skup
Savremeni trendovi u psihologiji 2015
Mjesto i datum
Novi Sad, Srbija, 29.10.2015. - 31.10.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
otkrivanje informacije; činjenje nasilja preko interneta; doživljavanje nasilja preko interneta
(information disclosure; committing cyberbullying; experiencing cyberbullying)
Sažetak
Otkrivanje informacija o sebi u kontekstu informacijsko-komunikacijskih tehnologija (IKT) omogućuje različite, pa i nepoželjne posljedice. Često se mogu čuti javna upozorenja, namijenjena osobito djeci i mladima, o važnosti opreza pri otkrivanju vlastitih informacija na internetu. Istovremeno, otkrivanje određenih informacija o sebi koristimo i u svrhu samoprezentacije i upravljanja dojmom o sebi. Imajući to na umu jasno je da odabir koje informacije i kada te kome sve otkriti putem IKT-a uključuje pažljivo uspostavljanje ravnoteže. Uobičajeno je povezivati otkrivanje informacija o sebi s povećanjem vjerojatnosti da doživimo nasilje preko interneta ili uživo. Cilj ovog istraživanja je bio provjeriti odnos otkrivanja informacija i činjena i doživljavanja nasilja preko interneta na skupini osnovnoškolaca. Istraživanje je provedeno na 505 učenika viših razreda (od toga 258 dječaka) iz četiri osnovne škole sa šireg područja grada Osijeka. Osim demografskih varijabli sudionici su popunili Skalu doživljavanja i činjenja nasilja preko interneta (engl. Cyber victim and bullying scale, Cetin, Yaman i Peker, 2011) te Skalu otkrivanja informacija na internetu (konsturirana za potrebe ovog istraživanja). Utvrđeno je kako učenici šestih razreda (F (3, 468) = 6.678, p = .000) i djevojčice (F (1, 468) = 42.219, p = .000) iskazuju niže razine otkrivanja informacija na internetu nego dječaci i stariji učenici. U razini doživljenog nasilja mlađi sudionici izvještavaju o manjim razinama doživljenog nasilja (F (3, 473) = 5.492, p = .001). Što se tiče samoiskazanog činjenja nasilja preko interneta, dječaci izjavljuju da češće čine nasilje (F (1, 467) = 5.191, p = .023). Također, učenici osmog razreda su češće nasilni preko internata od učenika petog i šestog razreda (F (3, 467) = 5.541 p = .001). Kada je kao kriterijska varijabla odabrano doživljeno nasilje preko interneta, dob sudionika (β = .083, p = .034) i činjenje nasilja preko interneta (β = .560, p = .000) objasnili su oko 33% varijance kriterija (F (4, 454) = 55.59, p = .000). Značajni prediktor činjenja nasilja, osim doživljenog nasilja (β = .517, p = .000) bilo je i otkrivanja informacija na internetu (β = .235, p = .000), pri čemu je objašnjeno 38% varijance činjenja nasilja (F (4, 454) = 69.63, p = .00). Podaci očekivano ukazuju da su dječaci i stariji učenici skloniji više činiti nasilje preko interneta, a donekle neočekivanim bi se mogao smatrati nalaz da otkrivanje informacija doprinosi objašnjenju činjenja, ali ne i doživljavanja nasilja preko interneta. Ovi podaci mogu ukazivati da otkrivanje informacija, suprotno raširenom mišljenju prema kojem ono povećava vulnerabilnost pojedinca, ukazuje na sklonost rizičnijem ponašanju (npr. ignoriranju upozorenja o potencijalnim opasnostima koje iz toga proizlaze).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek