Pregled bibliografske jedinice broj: 783670
Promjene učeničkog kontingenta i implikacije na organizaciju obveznog obrazovanja u upisnim područjima osnovnih škola Republike Hrvatske
Promjene učeničkog kontingenta i implikacije na organizaciju obveznog obrazovanja u upisnim područjima osnovnih škola Republike Hrvatske // Knjiga sažetaka: Integrativna i primijenjena istraživanja u prostoru / Orešić, D ; Cvitanović, M. (ur.).
Zagreb: Hrvatsko geografsko društvo, 2015. str. 73-73 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 783670 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Promjene učeničkog kontingenta i implikacije na organizaciju obveznog obrazovanja u upisnim područjima osnovnih škola Republike Hrvatske
(Changes of student contingent and the consequences on the organization of mandatory education in primary school Enrollment areas in Republic of Croatia)
Autori
Vranković, Biljana ; Vuk, Ružica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjiga sažetaka: Integrativna i primijenjena istraživanja u prostoru
/ Orešić, D ; Cvitanović, M. - Zagreb : Hrvatsko geografsko društvo, 2015, 73-73
Skup
6. hrvatski geografski kongres s međunarodnim sudjelovanjem
Mjesto i datum
Trogir, Hrvatska, 29.09.2015. - 02.10.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
edukacijska geografija; integrirana upisna područja; samostalna upisna područja; obrazovanje; učenički kontingent
(educational geography; integrated Enrollment areas; independent Enrollment areas; education; student contingent)
Sažetak
Obrazovanje kao glavni pokretač razvoja pojedinca važan je čimbenik općeg društveno-gospodarskog razvoja neke zemlje. Opći društveno-gospodarski razvoj Hrvatske od druge polovice 20. stoljeća uvjetovao je izrazitu prostornu polarizaciju demografskih i društveno-gospodarskih potencijala što se odrazilo i na stanje u mreži osnovnih škola. Različite obrazovne znanosti bave se pojedinim dijelovima ili aspektima sustava obrazovanja i na temelju takvog parcijalnog pristupa predlažu mjere za poboljšanje njegove učinkovitosti. Edukacijska geografija proučava međusobni utjecaj obrazovanja na prostor i obilježja prostora na obrazovanje ; istražuje demografske potencijale u sustavu odgoja i obrazovanja i njihove prostorne karakteristike ; proučava uvjete u geografskome prostoru koji utječu na prostornu i funkcionalnu organizaciju obrazovanja ; objašnjava zakonitosti stjecanja geografskih znanja i vještina kao i postignuća učenika u pojedinim razinama obrazovanja i cjeloživotnoga učenja. U ovome radu naglasak je na utjecaju demografskih potencijala na mrežu osnovnih škola te su predočeni rezultati istraživanja promjena učeničkog kontingenta za razdoblje od 1961. godine do 2011. godine i promjene u mreži osnovnih škola. Rezultati su prikazani na tri razine prostorne analize: geografske regije ; županije i upisna područja osnovnih škola Hrvatske (samostalna i integrirana upisna područja). Cilj rada je odgovoriti na sljedeća istraživačka pitanja: Kako je promjena ukupnog broja stanovnika utjecala na učenički kontingent 1961., 2001. i 2011. godine? Kakav je udio učeničkog kontingenta u ukupnom broju stanovnika Hrvatske te u ukupnom udjelu mladog stanovništva (0-19 godina) u proučavanom razdoblju? Kako je veličina učeničkog kontingenta utjecala na ostale obrazovne varijable? Koje su implikacije istraživanih demografskih procesa na organizaciju primarnog (osnovnoškolskog i obveznog) obrazovanja u Hrvatskoj? Rezultati istraživanja pokazuju smanjenje ukupnog demografskog potencijala, ponajviše smanjenje učeničkog kontingenta u mladoj dobnoj skupini (0- 19 godina) i u ukupnom broju stanovnika, uz izraženu prostornu diferencijaciju. Dinamika negativnih demografskih procesa izraženija je u samostalnim nego u integriranim upisnim područjima. Negativni učinci promjena učeničkog kontingenta odrazili su se na organizaciju primarnog obrazovanja i to najviše kroz smanjenje broja učenika u razrednim odjelima, smanjenje broja razrednih odjela, promjenu statusa matičnosti u nekim školama te ukidanje područnih škola u pojedinim geografskim regijama. Manji je broj upisnih područja geografskih regija i županija u kojima je uočena pozitivna demografska dinamika. Pozitivni učinci očituju se u broju učenika pojedinih razrednih odjela što bi trebalo pridonijeti kvaliteti procesa učenja i poučavanja, primjeni novih strategija učenja i poučavanja, a time i boljoj ostvarenosti odgojno- obrazovnih ishoda. Sve opisane promjene utječu i na iskorištenost ljudskih potencijala u nastavi geografije, ali i ostalih nastavnih predmeta. Analizom prostornih podataka i vizualizacijom rezultata istraživanja u GIS-u izdvojene su geografske regije i županije Hrvatske u kojima je nužna primjena učinkovitih mjera u cilju održivosti i racionalne organizacije primarnog obrazovanja Hrvatske.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Geografija