Pregled bibliografske jedinice broj: 783599
Temperament djeteta i roditeljske reakcije na negativne emocije djeteta kao prediktori problema u ponašanju
Temperament djeteta i roditeljske reakcije na negativne emocije djeteta kao prediktori problema u ponašanju, 2014., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 783599 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Temperament djeteta i roditeljske reakcije na negativne emocije djeteta kao prediktori problema u ponašanju
(A child’s temperament and subsequent parental reactions to a child’s negative emotions as predictors of behavior problems)
Autori
Marija Mihac
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
20.10
Godina
2014
Stranica
94
Mentor
Martinac Dorčić, Tamara
Ključne riječi
problemi u ponašanju; temperament; roditeljske reakcije na negativne emocije djeteta
(behavior problems; temperament; parental reactions to child negative emotions)
Sažetak
Brojna istraživanja su pokazala povezanost između roditeljskog reagiranja na negativne emocionalne reakcije djeteta, ovisno o temperamentu djeteta, i problema u ponašanju kod djece starije predškolske i školske dobi, dok su rjeđe ispitivana na uzorku djece rane predškolske dobi. Cilj ovog istraživanje je bio provjeriti u kojoj mjeri temperament djeteta i roditeljske reakcije na negativne emocije djeteta te njihova interakcije objašnjavaju internalizirane i eksternalizirane probleme u ponašanju djece predškolske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 124 roditelja (94, 4% majki) djece prosječne dobi 30 mjeseci (51, 6% djevojčica ; 40% djece pohađa vrtić). Roditelji su procjenjivali temperament djeteta (The Early Childhood Bahavior Questionnaire), vlastite reakcije na negativne emocije djeteta (Coping with Toddlers Negative Emotion Scale) te probleme u ponašanju djeteta (CBCL/1, 5-5). Rezultati nisu pokazali statistički značajne spolne razlike u roditeljskim reakcijama na djetetove negativne emocije, problemima u ponašanju, ali niti na svim dimenzijama temperamenta. Dimenzija pozitivne emocionalnost pokazala je statistički značajne spolne razlike, s time da djevojčice pokazuju višu pozitivnu emocionalnost nego dječaci. Sve tri dimenzije temperamenta i roditeljska uznemirenost su pokazale statistički značajan doprinos u objašnjenju internaliziranih problema. U objašnjenju eksternaliziranih problema statistički značajan doprinos pokazale su dimenzije negativne emocionalnosti i svjesne kontrole. Ispitani su i moderatorski efekti temperamenta i roditeljskih reakcija na negativne emocije djeteta na probleme u ponašanju. Internalizirani problemi u ponašanju izraženiji su kod djece s niskom samokontrolom i pozitivnom emocionalnošću uz veće reakcije kažnjavanja, ispunjavanje želja te roditeljsku uznemirenost. Eksternalizirani problemi u ponašanju izraženiji su kod djece s niskom samokontrolom uz veće reakcije kažnjavanja, reakcije usmjerene na emocije, ispunjavanje želja te roditeljsku uznemirenost. Rezultati dobiveni ovim istraživanjem potvrđuju značajnu ulogu i obilježja djeteta te interakcije dimenzija temperamenta i roditeljskih reakcija kao značajne odrednice problema u ponašanju djece rane predškolske dobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija