Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 781605

Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku


Bežen, Ante; Budinski, Vesna; Kolar Billege, Martina
Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku // XI. međunarodni kroatistički znanstveni skup / Blažetin, Stjepan (ur.).
Pečuh: Znanstveni zavod Hrvata u Mađarskoj, 2013. str. 221-231


CROSBI ID: 781605 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku
(Evaluation of phonological awareness of students of the first grade as a precondition for the initial reading and writing in the Croatian language)

Autori
Bežen, Ante ; Budinski, Vesna ; Kolar Billege, Martina

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
XI. međunarodni kroatistički znanstveni skup

Urednik/ci
Blažetin, Stjepan

Izdavač
Znanstveni zavod Hrvata u Mađarskoj

Grad
Pečuh

Godina
2013

Raspon stranica
221-231

ISBN
978-963-88818-9-2

Ključne riječi
fonološka svjesnost, početno čitanje i pisanje, evaluacija, hrvatski jezik
(phonological awareness, initial reading and writing, evaluation, Croatian language)

Sažetak
Razvoj dječjega jezika počinje neverbalnom komunikacijom, usvajanjem govora u komunikacijskoj okolini, a istodobno se ovladava značenjem riječi materinskoga jezika i gramatičkom strukturom. Na taj način, pomoću jezika, dijete usvaja identitet i kulturu naroda kojem pripada. Uredan jezični razvoj obuhvaća razumijevanje zvukovnog jezičnog izraza, oblikovanje jezičnog izraza i usvajanje jezika. Razumijevanje se razvija prvo i temelj je proizvodnji i uvijek je, bez obzira na dob govornika, naprednije i nadmoćnije od proizvodnje (Kuvač, 2007.). Početno čitanje i pisanje dio su jezičnoga razvoja. Razvoj govora pretpostavka je za usvajanje čitanja i pisanja na materinskom jeziku. Za metodiku hrvatskoga jezika ove su spoznaje važne u procesu stjecanja artikulacijskih, pa i grafomotoričkih, vještina (Bežen, 2011.). Te su sastavnice dio strukture metodičkoga čina u poučavanju početnog čitanja i pisanja. Fonološka svjesnost ili glasovna osjetljivost temelji se na slušnoj obradi (slušnoj percepciji, slušnom razlikovanju i slušnom prepoznavanju). Slušna percepcija podrazumijeva osviještenost o prisutnosti zvukova, slušno razlikovanje podrazumijeva sposobnost uočavanja razlike među zvukovima, a slušno prepoznavanje omogućuje razumijevanje riječi diferencijacijom zvukova. Razvoj glasovne osjetljivosti neophodan je preduvjet za ovladavanje tehnikom čitanja, ali i za razumijevanje pojedinih riječi i cjeline teksta (Čudina-Obradović, 2004.). Istraživanje se odnosi na procjenu razine fonološke svjesnosti (glasovne osjetljivosti) učenika na početku prvoga razreda osnovne škole. Posebno izrađenim instrumentom ispitala se fonološka svjesnost učenika pomoću sljedećih zadataka: određivanje granica riječi u rečenici, određivanje slogova u riječi, određivanje prvog fonema/glasa u riječi, određivanje svih fonema/glasova u riječi, spajanje fonema/glasova u riječ, brisanje fonema/glasova, dodavanje fonema/glasova (prepoznavanje i umetanje).

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Vesna Budinski (autor)

Avatar Url Martina Kolar Billege (autor)

Avatar Url Ante Bežen (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Bežen, Ante; Budinski, Vesna; Kolar Billege, Martina
Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku // XI. međunarodni kroatistički znanstveni skup / Blažetin, Stjepan (ur.).
Pečuh: Znanstveni zavod Hrvata u Mađarskoj, 2013. str. 221-231
Bežen, A., Budinski, V. & Kolar Billege, M. (2013) Procjena fonološke svjesnosti učenika prvoga razreda kao preduvjet za početno čitanje i pisanje na hrvatskome jeziku. U: Blažetin, S. (ur.) XI. međunarodni kroatistički znanstveni skup. Pečuh, Znanstveni zavod Hrvata u Mađarskoj, str. 221-231.
@inbook{inbook, author = {Be\v{z}en, Ante and Budinski, Vesna and Kolar Billege, Martina}, editor = {Bla\v{z}etin, S.}, year = {2013}, pages = {221-231}, keywords = {fonolo\v{s}ka svjesnost, po\v{c}etno \v{c}itanje i pisanje, evaluacija, hrvatski jezik}, isbn = {978-963-88818-9-2}, title = {Procjena fonolo\v{s}ke svjesnosti u\v{c}enika prvoga razreda kao preduvjet za po\v{c}etno \v{c}itanje i pisanje na hrvatskome jeziku}, keyword = {fonolo\v{s}ka svjesnost, po\v{c}etno \v{c}itanje i pisanje, evaluacija, hrvatski jezik}, publisher = {Znanstveni zavod Hrvata u Ma\djarskoj}, publisherplace = {Pe\v{c}uh} }
@inbook{inbook, author = {Be\v{z}en, Ante and Budinski, Vesna and Kolar Billege, Martina}, editor = {Bla\v{z}etin, S.}, year = {2013}, pages = {221-231}, keywords = {phonological awareness, initial reading and writing, evaluation, Croatian language}, isbn = {978-963-88818-9-2}, title = {Evaluation of phonological awareness of students of the first grade as a precondition for the initial reading and writing in the Croatian language}, keyword = {phonological awareness, initial reading and writing, evaluation, Croatian language}, publisher = {Znanstveni zavod Hrvata u Ma\djarskoj}, publisherplace = {Pe\v{c}uh} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font