Pregled bibliografske jedinice broj: 780156
Adaptabilnost karijere, profesionalni identitet i donošenje profesionalnih odluka
Adaptabilnost karijere, profesionalni identitet i donošenje profesionalnih odluka // 22. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Zarevski, Petar ; Jurin, Tanja, Modić Stanke, Koraljka (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2015. str. 105-105 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 780156 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Adaptabilnost karijere, profesionalni identitet i donošenje profesionalnih odluka
(Career Adaptability, Vocational Identity and Career Decision-making)
Autori
Babarović, Toni ; Šverko, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa
/ Zarevski, Petar ; Jurin, Tanja, Modić Stanke, Koraljka - Zagreb : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2015, 105-105
Skup
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 16.04.2015. - 18.04.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Adaptabilnost karijere; profesionalni identitet; donošenje profesionalnih odluka
(Career Adaptability; Vocational Identity; Career Decision-making)
Sažetak
Posljednjih godina veliku pažnju istraživača zaokupio je konstrukt adaptabilnost ili prilagodljivosti karijere. Kako je danas svijet rada izrazito promjenjiv, a tijek karijere uključuje niz različitih poslova, pa čak i promjenu zanimanja, od budućih radnika zahtijeva se stalna prilagodba i cjeloživotno usmjeravanje. Stoga je adaptabilnost ili prilagodljivost ključ za uspješan razvoj ili konstrukciju karijere. Ona obuhvaća usredotočenost na vlastitu karijeru, osjećaj kontrole nad profesionalnim ponašanjem, interes za profesionalnu budućnost te vjeru u ostvarenje profesionalnih težnji (Savickas, 2002). Osobe visoke razine prilagodljivosti imaju i pozitivnije karijerne ishode - njihov je profesionalni identitet zaokružen, suočavaju se s manje poteškoća pri donošenju profesionalnih odluka i veće su razine profesionalne zrelosti. S ciljem ispitivanja odnosa među spomenutim konstruktima, na uzorcima učenika prvih (N=309) i četvrtih (N=492) razreda zagrebačkih srednjih škola primijenjen je Upitnik prilagodljivosti karijere (CAAS ; Savickas & Porfeli, 2012), Skala statusa profesionalnog identiteta (VISA, Porfeli, Lee, Vondracek, & Weigold, 2011), Upitnik poteškoća pri donošenju profesionalnih odluka (CDDQ ; Gati, Krausz, & Osipow, 1996), Upitnik stilova donošenja profesionalnih odluka (CDMP, Gati, 2011) te pitanja o profesionalnim planovima učenika. Potvrđene su dobre metrijske karakteristike primijenjenih instrumenata i pronađene su očekivane razlike u rezultatima učenika prvih i četvrtih razreda. Ustanovljeno je da adaptabilniji učenici imaju manje poteškoća pri donošenju profesionalnih odluka i da najčešće pripadaju statusima preuzetog ili postignutog identiteta te tražećeg moratorija. Više i dublje procesiraju informacije o sebi i svijetu rada, ulažu više napora pri donošenju odluka te imaju veću težnju ka ostvarenju idealne karijere. Na temelju dobivenih rezultata razmatra se primjenjivost ovih instrumenata za profesionalno savjetovanje i usmjeravanje srednjoškolaca.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2013-11-1229 - Profesionalni razvoj tijekom adolescencije: Razvoj i provjera Modela tranzicije karijere u adolescenciji (VDAACTM) (Šverko, Iva, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb