Pregled bibliografske jedinice broj: 778373
Razvoj modela prometnosti terena za planiranje privlačenja drva skiderom
Razvoj modela prometnosti terena za planiranje privlačenja drva skiderom, 2014., doktorska disertacija, Šumarski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 778373 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvoj modela prometnosti terena za planiranje privlačenja drva skiderom
(Development of terrain trafficability model for planning timber extraction by skidder)
Autori
Andreja Đuka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Šumarski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
19.12
Godina
2014
Stranica
303
Mentor
Tomislav Poršinsky
Ključne riječi
Privlačenje drva; kretnost skidera; prometnost terena; GIS.
(Timber extractio; skidder mobility; terrain trafficability; GIS.)
Sažetak
Istraživanje, s ciljem razvoja modela prometnosti terena, provedeno je na primjeru skidera Ecotrac 120V i strmih šumskih terena dvije gospodarske jedinice (Belevine i Kupjački vrh). S obzirom, da su udaljenost privlačenja i količina vučenoga drva, najznačajniji utjecajni čimbenici djelotvornosti primarnoga transporta drva, modelom je povezana kretnost skidera i prometnost terena s obzirom na prisutne terenske čimbenike te primarnu i sekundarnu otvorenost istraživanog područja. Na osnovi poznavanja dimenzijskih značajki skidera (položaj točke težišta), razvijen je model kretnosti skidera (za privlačenje drva na siguran, djelotvoran i okolišno prihvatljiv način), zasnovan na povezivanju dva pristupa, 1) vozilo – teren (raspodjela osovinskih opterećenja) te 2) kotač – tlo (procjena vučnih značajki skidera temeljem indeksa kotača), uz poštivanje niza ograničenja proisteklih iz prethodnih istraživanja. Analiza terenskih čimbenika obuhvatila je analizu nagiba terena na tri DMR-a različitih rezolucija, terestričke izmjere površinskih prepreka (korita vodotoka, visina i učestalost pojavnosti kamenitosti/stjenovitosti) te mjerenje nosivosti podloge (vlagomjer, penetrometar, krilna sonda) na mjesečnoj razini unutar godine dana. Za potrebe analize primarne i sekundarne otvorenosti šuma, uspostavljen je katastar primarne i sekundarne šumske prometne infrastrukture, koja je snimljena GPS-om. Na osnovi polučenih rezultata, kretnosti skidera Ecotrac 120V ovisno o veličini i smjeru nagiba terena te nosivosti tla i prostorne pojavnosti terenskih čimbenika, istraživanoga područja, provedena je analiza prometnosti terena bez postojeće mreže sekundarnih šumskih prometnica, s obzirom na različite mase (3 i 5 tona) vučenoga drva te opremljenost skidera užim i širim gumama. Ovisno o mogućim scenarijima, prometnost terena u GJ Belevine kretala se u rasponu od 60 – 70 % obrasle površine, odnosno u GJ Kupački vrh od 7 – 9, 8 % . Analiza primarne otvorenost istraživanoga područja (gustoća cesta 24, 6 m/ha, sred. geom. udaljenost 143 m, relativna otvorenost 90, 7 % površine) ukazala je na povoljan položaj šumskih cesta u prostoru, ali i neotvorene površine pojedinih odjela, npr. odjel 18 (GJ Belevine) za koji je napravljen prijedlog otvaranja. Sekundarna relativna otvorenost (85, 2 % GJ Belevine, 77, 3 % GJ Kupjački vrh), isto je tako, ukazala na potrebu daljnjega otvaranja pojedinih odjela/odsjeka istraživanoga područja. Izrađen je i prijedlog metode utvrđivanja srednje stvarne udaljenosti privlačenja drva (Path Distance) na razini odjela/odsjeka, koja se zasniva na katastru primarnih i sekundarnih prometnica te digitalnom modelu terena, čime je riješen jedan od značajnijih problema operativnoga planiranja privlačenja drva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Šumarstvo
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet šumarstva i drvne tehnologije