Pregled bibliografske jedinice broj: 778325
Određivanje utjecaja unutarnje buke zrakoplova na sposobnost pilota
Određivanje utjecaja unutarnje buke zrakoplova na sposobnost pilota, 2015., doktorska disertacija, Fakultet prometnih znanosti, Zagreb
CROSBI ID: 778325 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Određivanje utjecaja unutarnje buke zrakoplova na sposobnost pilota
(Determining the Influence on Interior Aircraft Noise on Pilot Performance)
Autori
Ivošević, Jurica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Fakultet prometnih znanosti
Mjesto
Zagreb
Datum
10.07
Godina
2015
Stranica
121
Mentor
Bucak, Tino
Ključne riječi
unutarnja buka zrakoplova; mjerenje performansi pilota; upravljanje zrakoplovom; letački parametri; simulator letenja; fiziološki efekt buke; pomak praga čujnosti
(aircraft cabin noise; pilot performance measuring; aircraft control; flight parameters; flight simulator; physiological noise effects; temporary treshold shift)
Sažetak
Hrvatski: Svakodnevni letački zadatci pilota zahtijevaju koncentraciju, analitičko zaključivanje, precizne pokrete, kontinuiranu izvedbu te dugotrajnu pažnju. Ti zadatci izraženi su tijekom školovanja pilota budući da na avionima generalnog zrakoplovstva tijekom osnovne letačke obuke ne postoji potreba za uporabom sustava automatskog upravljanja zrakoplovom. Učinkovitost pilota u obavljanju zadaća znatno utječe na učinkovitost i sigurnost letenja. Pritom, na performanse pilota utječu i čimbenici radnog okruženja u kokpitu od kojih je najznačajniji buka. Dosadašnjim istraživanjima pokazano je da utjecaj unutarnje buke zrakoplova na performanse pilota nije jednoznačan niti postoji jedinstvena metodologija kojom se mjeri. Dosadašnja istraživanja ne uzimaju u obzir akumulirajući karakter buke. Ovo je znanstveno istraživanje usmjereno na određivanje utjecaja akumulirane unutarnje buke zrakoplova na performanse pilota. Cilj rada je odrediti utjecaj unutarnje buke malog elisnoklipnog zrakoplova na performanse pilota koje se odnose na upravljanje zrakoplovom. Razvijena je nova metodologija mjerenja utjecaja akumulirane unutarnje buke zrakoplova na performanse pilota. Deskriptivnim statističkim metodama te mješovitim linearnim regresijskim modelom analizirana su maksimalna i prosječna odstupanja od održavanih letačkih veličina u izvođenju standardnih letačkih elemenata različitih razina složenosti pri različitim akumuliranim dozama unutarnje buke malog elisnoklipnog zrakoplova. Pokazano je da, iako postoji velika varijabilnost među ispitanicima, općeniti populacijski efekt jest zanemariv. Odnosno da nema opravdanja zaključiti da povećanje doze akumulirane buke (do 40 % - prosječna dnevna doza koju pilot akumulira) značajnije utječe na performanse mladih pilota. Razvijena je nova metodologija određivanja utjecaja unutarnje buke zrakoplova na privremeni pomak praga čujnosti (engl. Temporary Treshold Shift - TTS) pilota te je mješovitim linearnim regresijskim modelom s korištenjem prilagodbe za višestruka testiranja koristeći FDR (engl. False Discovery Rate) metodu pokazana statistička značajnost utjecaja povećanja doze akumulirane buke na TTS pilota. Određen je populacijski efekt povećanja doze izloženosti unutarnjoj buci malog elisnoklipnog zrakoplova na TTS mladih pilota s malim brojem sati naleta. Izvršena je analiza usporedbe maksimalnih odstupanja performansi pilota s definiranim minimumima propisanim standardima obučavanja te subjektivnih ocjena pilota o učincima buke u kokpitu. Obzirom na rezultate istraživanja, predložena je aplikativna primjena metodologije i rezultata te mogućnosti proširenja novopostavljene metodologije mjerenja performansi.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Elektrotehnika
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb