Pregled bibliografske jedinice broj: 774062
ŽIVOTNI CILJEVI I DOBROBIT UČITELJA: POSREDUJUĆA ULOGA TEMELJNIH PSIHOLOŠKIH POTREBA I ZANESENOSTI
ŽIVOTNI CILJEVI I DOBROBIT UČITELJA: POSREDUJUĆA ULOGA TEMELJNIH PSIHOLOŠKIH POTREBA I ZANESENOSTI, 2015., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 774062 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
ŽIVOTNI CILJEVI I DOBROBIT UČITELJA: POSREDUJUĆA ULOGA TEMELJNIH PSIHOLOŠKIH POTREBA I ZANESENOSTI
(TEACHERS’ LIFE GOALS AND WELL-BEING: MEDIATING ROLE OF BASIC PSYCHOLOGICAL NEEDS AND FLOW)
Autori
Olčar, Diana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
22.05
Godina
2015
Stranica
154
Mentor
Rijavec, Majda
Ključne riječi
dobrobit; nedobrobit; temeljne psihološke potrebe; zanesenost; životni ciljevi
(basic psychological needs; flow; ill-being; life goals; teachers; well-being)
Sažetak
Ciljevi ovog istraživanja bili su ispitati učestalost doživljaja zanesenosti kod učitelja razredne nastave i vrste aktivnosti koje izazivaju zanesenost te ulogu temeljnih psiholoških potreba i zanesenosti u odnosu između životnih ciljeva i dobrobiti učitelja. Kao teorijski okvir za rad korištena je teorija samoodređenja (SDT) i koncept zanesenosti. U istraživanju je sudjelovalo 480 učiteljica razredne nastave iz različitih dijelova Republike Hrvatske koje su u prosjeku su imale 17 godina radnog staža. Rezultati ovog istraživanja pokazali su da učiteljice razredne nastave u Hrvatskoj često doživljavaju zanesenost u poslu i to najčešće tijekom održavanja i pripreme nastave. Nadalje, pokazalo se da su intrinzični ciljevi pozitivno povezani s dobrobiti, no nisu povezani s nedobrobiti učitelja te da su ekstrinzični ciljevi pozitivno povezani s nedobrobiti, no nisu povezani s dobrobiti učitelja. Takvi su rezultati u skladu s očekivanjima i sugeriraju da učiteljice, koje visoko vrednuju osobni razvoj, zajednicu, bliske odnose i fizičko zdravlje, imaju veću dobrobit od onih koje nisu usmjerene na takve ciljeve, dok učiteljice koje visoko vrednuju bogatstvo, status i izgled imaju veću nedobrobit od onih koje visoko ne vrednuju takve ciljeve. Rezultati medijacijske analize provedene bootstraping metodom pokazali su da su temeljne psihološke potrebe i zanesenost djelomični medijatori između intrinzičnih životnih ciljeva i dobrobiti/ nedobrobiti. Zatim, pokazalo se da temeljne psihološke potrebe i zanesenost nisu medijatori između ekstrinzičnih životnih ciljeva i dobrobiti/ nedobrobiti. Rezultati su većinom u skladu s očekivanjima. Neobično, pokazalo se da su intrinzični ciljevi pozitivno povezani s nedobrobiti nakon isključenja varijance zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba i zanesenosti. Hijerarhijske regresijske analize pokazale su da je intrinzični cilj „bliski odnosi“ značajan pozitivan prediktor nedobrobiti. Mogući uzrok takvih rezultata, koji se kose s teorijom, su nerealna očekivanja učiteljica u vezi tog cilja. Teorijski doprinos rada leži u objašnjavanju veze između SDT teorije i koncepta zanesenosti te objašnjavanju njihovih specifičnosti na uzorku hrvatskih učiteljica razredne nastave. Praktični doprinos ovoga rada leži u razumijevanju faktora koji doprinose dobrobiti učitelja te na taj način mogućnosti kreiranja učiteljskog posla tako da se postigne veća dobrobit učitelja i učenika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb