Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 771522

KURIKULUMSKI MODELI PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA UČITELJA U INICIJALNOM OBRAZOVANJU


Močinić, Snježana
KURIKULUMSKI MODELI PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA UČITELJA U INICIJALNOM OBRAZOVANJU, 2015., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska


CROSBI ID: 771522 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
KURIKULUMSKI MODELI PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA UČITELJA U INICIJALNOM OBRAZOVANJU
(Curricular models of teachers' pedagogical competences in pre- service education)

Autori
Močinić, Snježana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb, Hrvatska

Datum
08.07

Godina
2015

Stranica
336

Mentor
Piršl, Elvi

Ključne riječi
učitelj; inicijalno obrazovanje; Kolbov model iskustvenog učenja; konkretno iskustvo; apstraktno razmišljanje; aktivno eksperimentiranje; syllabus; nastavni program; kurikulum; kompetencija; pedagoška teorija; odgojna praksa
(teacher; pre-service education and training; Kolb's experiential learning model; concrete experience; reflective observation; abstract conceptualisation; active experimentation; syllabus; curriculum; study program; competences; pedagogical theory; education practice)

Sažetak
Obrazovanje učitelja u Hrvatskoj ovisi ne samo o cjelokupnom obrazovnom sustavu, već i o povijesnom, kulturološkom, društvenom i političkom nasljeđu zemlje, kao i o budućoj viziji kvalitetnog učitelja u kontekstu brzih tehonoloških i globalizacijskih promjena. Složenost i zahtjevnost učiteljske profesije svakim se danom povećava, što dovodi do mnogobrojnih javnih rasprava povezanih uz odabir najadekvatnijeg modela i implementaciju odgovarajućeg kurikuluma u inicijalnom obrazovanju učitelja kako bi se postigao što bolji omjer između temeljnih teorijskih znanja i razvoja praktičnih sposobnosti. Kao relevantan teorijski okvir za analizu kurikuluma učiteljskog studija, izabran je Kolbov (1984) ciklički model iskustvenog učenja koji bez obzira na široku uporabu u psihologiji (kognitivna i socijalna psihologija), zatim u filozofiji, antropologiji, ali i u pedagogiji (područje obrazovanja i cjeloživotno učenje), nije uvijek lako primjenjiv u svim kulturama jer treba voditi računa o razlikama u kognitivnim i komunikacijskim stilovima koji su kulturno, povijesno utemeljeni. Stoga se, u teorijskom dijelu rada osim detaljnog razmatranja Kolbovog modela iskustvenog učenja, objašnjavaju i analiziraju teorijski okviri inicijanog obrazovanja učitelja i različite koncepcije inicijalnog obrazovanja učitelja, kompetencijski profil budućih učitelja te iskustveni pristup učenju. Glavni cilj empirijskog dijela istraživanja bio je ispitati jesu li teorijsko znanje i praktično iskustvo, prema Kolbovom (1984) modelu iskustvenog učenja, zastupljeni i integrirani u nastavnim programima inicijalnog obrazovanja učitelja u Hrvatskoj. Istraživanje se temeljilo na kvantitativnoj i kvalitativnoj metodologiji koja je obuhvaćala ispitivanje studenata učiteljskog studija na Sveučilištima u Puli, Rijeci, Zadru i Splitu te učitelja osnovnih škola u Istarskoj županiji, zatim analizu studijskih programa za učitelje i syllabusa odabranih kolegija iz pedagoško-psihološkog i didaktičko-metodičkog područja te stručne prakse. Podaci dobiveni anketiranjem obrađeni su metodama deskriptivne statistike i faktorske analize, a za analizu nastavnih programa i syllabusa korištena je deskriptivno-neempirijska metoda i rad na dokumentaciji. Dobiveni rezultati istraživanja ukazuju kako u inicijalnom obrazovanju učitelja prevladava stjecanje akademskih i pedagoško-psiholoških znanja, s osrednje zastupljenim aktivnostima konkretnog nastavnog iskustva, rijetkim aktivnostima promišljanja o doživljenom iskustvu i vrlo rijetkim aktivnostima uvođenja inovacija u nastavu. Provedena analiza nastavnog programa učiteljskog studija pokazala je kako ne postoji ne samo ravnoteža u omjeru između kolegija teorijskog i praktičnog karaktera, već ni njihova međusobna integriranost. Tome u prilog govori i analiza syllabusa kolegija pedagoško- psihološkog i didaktičko-metodičkog karaktera te stručno- pedagoške prakse, u kojima nije ravnomjerno zastupljeno usvajanje teorijskih sadržaja i razvoja praktičnih umijeća. Isto tako, u formalno organiziranom stručnom usavršavanju učitelja prevladava usvajanje znanja, a slabo su zastupljene refleksivne i istraživačke aktivnosti, što znači da se ne primjenjuje Kolbov model iskustvenog učenja. Znanstveni doprinos rada očituje se u preporuci za moguću primjenu Kolbovog modela iskustvenog učenja pri kreiranju kurikuluma za inicijalno obrazovanje učitelja u kojem bi praktično iskustvo učitelja bio temelj za promišljanje i stvaranje novog znanja te razvoj njihovih istraživačkih profesionalnih kompetencija.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli

Profili:

Avatar Url Elvi Piršl (mentor)

Avatar Url Snježana Močinić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Močinić, Snježana
KURIKULUMSKI MODELI PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA UČITELJA U INICIJALNOM OBRAZOVANJU, 2015., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska
Močinić, S. (2015) 'KURIKULUMSKI MODELI PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA UČITELJA U INICIJALNOM OBRAZOVANJU', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska.
@phdthesis{phdthesis, author = {Mo\v{c}ini\'{c}, Snje\v{z}ana}, year = {2015}, pages = {336}, keywords = {u\v{c}itelj, inicijalno obrazovanje, Kolbov model iskustvenog u\v{c}enja, konkretno iskustvo, apstraktno razmi\v{s}ljanje, aktivno eksperimentiranje, syllabus, nastavni program, kurikulum, kompetencija, pedago\v{s}ka teorija, odgojna praksa}, title = {KURIKULUMSKI MODELI PEDAGO\v{S}KIH KOMPETENCIJA U\v{C}ITELJA U INICIJALNOM OBRAZOVANJU}, keyword = {u\v{c}itelj, inicijalno obrazovanje, Kolbov model iskustvenog u\v{c}enja, konkretno iskustvo, apstraktno razmi\v{s}ljanje, aktivno eksperimentiranje, syllabus, nastavni program, kurikulum, kompetencija, pedago\v{s}ka teorija, odgojna praksa}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Mo\v{c}ini\'{c}, Snje\v{z}ana}, year = {2015}, pages = {336}, keywords = {teacher, pre-service education and training, Kolb's experiential learning model, concrete experience, reflective observation, abstract conceptualisation, active experimentation, syllabus, curriculum, study program, competences, pedagogical theory, education practice}, title = {Curricular models of teachers' pedagogical competences in pre- service education}, keyword = {teacher, pre-service education and training, Kolb's experiential learning model, concrete experience, reflective observation, abstract conceptualisation, active experimentation, syllabus, curriculum, study program, competences, pedagogical theory, education practice}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font