Pregled bibliografske jedinice broj: 768678
Utjelovljenje Isusa Krista kao mit u kristologiji Johna Hicka. Kritička analiza
Utjelovljenje Isusa Krista kao mit u kristologiji Johna Hicka. Kritička analiza, 2015., doktorska disertacija, Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 768678 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjelovljenje Isusa Krista kao mit u kristologiji Johna Hicka. Kritička analiza
(Incarnation of Jesus Christ as a Myth in John Hick's Christology. Critical Analisys)
Autori
Mršić Felbar, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Katolički bogoslovni fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
03.07
Godina
2015
Stranica
224
Mentor
Karlić, Ivan
Ključne riječi
John Hick; kristologija; utjelovljenje; mit; metafora; jezik; Isus Krist; Kalcedon; pluralizam; implicitna kristologija; soteriologija; Zbiljsko; Isusovo čovještvo i božanstvo; dogma; neinkarnacijska kristologija; paradoks milosti; kristologija inspiracije; teorija dvaju umova; agape; epistemologija; ontologija
(John Hick; Christology; incarnation; myth; metaphor; language; Jesus Christ; Chalcedon; pluralism; implicit Christology; soteriology; the Real; Jesus' humanity and divinity; dogma; non-incarnational Christology; paradox-of-grace; inspirational Christology; two-minds theory; agape; epistemology; ontology)
Sažetak
Hickov pristup problematici utjelovljenja dijelom je njegova pluralističkog nasljeđa, koje ostavlja posljedice i na kristološkoj misli. Smatrajući nužnim reinterpretaciju doslovnog govora Kalcedonskog nauka, nadomješta ga metaforičkim, koji u konačnici ontološko pitanje ostavlja neodogovorenim, te ga, štoviše, na koncu i niječe, razarajući time ideju Isusova bogočovještva. Hick zastupa koncept mnogostrukih utjelovljenja, ustupajući mjesto Zbiljskocentrizmu, te tako omogućuje spasenjska posredstva i izvan kršćanstva. Isus Krist je promatran u svjetlu monofizizma i monoteletizma, što u konačnici rezultira posvemašnjim osiromašenjem kristologije kao i razaranjem Isusova bogočovještva. Tako mitološki, odnosno metaforički diskurs dovodi Hicka do govora o utjelovljenju kao o približavanju božanskog ljudima, a ne kao postajanju Boga čovjekom, zbog čega je njegova pozicija neprihvatljiva iz vizure katoličke teologije. Važnost obrađene teme utjelovljenja kao mita u kristologiji Johna Hicka prvenstveno leži u činjenici što je riječ o relevantnoj dogmatskoj problematici, a potom i u činjenici da o njoj ne postoji niti jedno sustavno obrađeno djelo, kako u hrvatskoj znanstvenoj literaturi, tako i u onoj inozemnoj. Ukazujući na dihotomiju pluralističke hipoteze sa katoličkim naukom o utjelovljenju, posebnu pažnju smo posvetili pitanju religijskoga jezika kao sredstva kojim Hick oblikuje vlastiti kristološki diskurs. Njegove smo argumente (povijesni, konceptualni, soteriološki i pragmatički), kojima on nastoji dekonstruirati doslovno shvaćanje ideje utjelovljenja, temeljito analizirali i procijenili da nisu razjašnjeni na odgovarajući način, te smo osporili njegove temelje. Na kraju smo potvrdili tezu o ovisnosti njegovih pluralističkih nazora i kristološkog stava naspram utjelovljenja Isusa Krista, jer bez te suovisnosti Hickovoj alternativnoj kristologiji manjka odgovarajuće opravdanje. Konačno, pokazali smo da je Hickov pokušaj dekonstrukcije tradicionalne kristologije utjelovljenja s ponudom one pluralističke, neuspio. Glavni razlog za takvu tvrdnju je manjak dostatnog uporišta za zamjenu tradicionalne kristologije onom mitičkog/metaforičkog tipa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove, Zagreb,
Fakultet filozofije i religijskih znanosti,
Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb,
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb,
Katolički bogoslovni fakultet, Split,
Katolički bogoslovni fakultet, Đakovo,
Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb