Pregled bibliografske jedinice broj: 763075
Prediktivnost Testa spremnosti za školu za školski uspjeh i vještine čitanja i pisanja
Prediktivnost Testa spremnosti za školu za školski uspjeh i vještine čitanja i pisanja, 2015., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 763075 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prediktivnost Testa spremnosti za školu za školski uspjeh i vještine čitanja i pisanja
(Predicting School Grades and Reading and Writing Skills from School Readiness Assessment Test Scores)
Autori
Župić, Ante
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
25.05
Godina
2015
Stranica
35
Mentor
Keresteš, Gordana
Ključne riječi
Test spremnosti za školu; TSŠ; ocjene; čitanje; pisanje
(School Readiness Assessment Test; school grades; reading; writing)
Sažetak
Cilj ovog rada je istražiti prediktivnost Testa spremnosti za školu (Vlahović-Štetić i sur., 1995) za školski uspjeh i vještine čitanja i pisanja u nižim razredima osnovne škole. U istraživanju su sudjelovali učenici drugih (N=94) i trećih (N=93) razreda dviju zagrebačkih škola koji su prije upisa u prvi razred testirani Testom spremnosti za školu (TSŠ). Ispitanici su krajem prvog polugodišta drugog (odnosno trećeg) razreda testirani objektivnim testovima dekodiranja riječi, razumijevanja riječi i pisanja riječi te su prikupljene njihove prošlogodišnje zaključne ocjene. Rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza pokazali su da se na temelju postignuća na TSŠ može objasniti između 10 i 33% varijance školskih ocjena i općeg uspjeha u prvom razredu. Kod ocjena u drugom razredu ti su postotci rjeđe značajni te u najboljem slučaju dosežu 21%. Ovakvi su rezultati u skladu s nalazima iz literature, prema kojima startne razlike u učeničkim sposobnostima postupno gube značaj. Po pitanju vještina čitanja i pisanja, TSŠ se pokazao prediktivnijim za vještine dekodiranja riječi (23% objašnjene varijance) i pisanja (25% objašnjene varijance) u trećem u odnosu na drugi razred (8% objašnjene varijance za dekodiranje i 13% za pisanje), a prediktivnijim za razumijevanje pročitanog teksta u drugom (32% objašnjene varijance) nego u trećem (18% objašnjene varijance) razredu. Moguće objašnjenje razlika u prediktivnosti TSŠ-a za te vještine u drugom u odnosu na treći razred leži u razlikama u kompleksnosti i tempu razvoja vještine razumijevanja čitanja naspram bazičnijih vještina dekodiranja riječi i pisanja. Među subtestovima TSŠ kao najsnažniji samostalni prediktori školskih ocjena pokazali su se Numerički test i grafomotorički testovi. Kao prediktori vještina čitanja i pisanja istaknuli su se Perceptivni test i Test poznavanja činjenica.
Izvorni jezik
Hrvatski
Napomena
Rad je izrađen u okviru međunarodnog znanstvenog projekta "Writing a text – computerized training of children with dyslexia in Sweden and Croatia", čiji je nositelj Psykologiska Institutionen, Göteborg, Švedska (voditelji projekta: Prof. dr. Erland Hjelmquist i prof. dr. Tomas Tjus, financijska potpora: Sten A. Olssons Stiftelse för Vetenskap och Kultur, br. projekta 1051-13).