Pregled bibliografske jedinice broj: 761739
Arhitekt Josip Vancaš i pregradnja franjevačkih crkava u Gučoj Gori kod Travnika, na Gorici u Livnu i u Tolisi : prilog povijesti arhitekture historicizma u Bosni i Hercegovini
Arhitekt Josip Vancaš i pregradnja franjevačkih crkava u Gučoj Gori kod Travnika, na Gorici u Livnu i u Tolisi : prilog povijesti arhitekture historicizma u Bosni i Hercegovini // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 38 (2014), 219-229 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 761739 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Arhitekt Josip Vancaš i pregradnja franjevačkih crkava u Gučoj Gori kod Travnika, na Gorici u Livnu i u Tolisi : prilog povijesti arhitekture historicizma u Bosni i Hercegovini
(Architect Josip Vancaš and the Renovation of Franciscan Churches in Guča Gora near Travnik, Gorica near Livno, and Tolisa : A Contribution to the History of High and Late Historicism in Bosnia and Herzegovina)
Autori
Damjanović, Dragan ; Zadro, Sanja
Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 38
(2014);
219-229
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Josip Vancaš ; franjevci ; Bosna i Hercegovina ; historicizam ; neoromanika ; neorenesansa ; romantizam ; Guča Gora ; Gorica ; Tolisa
(Josip Vancaš ; Franciscans ; Bosnia and Herzegovina ; Historicism ; Neo- Romanesque ; Romanesque Revival ; Neo-Renaissance ; Renaissance Revival ; Romanticism ; Guča Gora ; Gorica ; Tolisa)
Sažetak
Josip Vancaš pripada skupini najvažnijih projektanata sakralnih građevina na području Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Slovenije u zadnjim desetljećima 19. i početkom 20. stoljeća. Najveći dio svojega opusa realizirao je u Bosni i Hercegovini koja se od 1878. do 1918. nalazila pod upravom Austro-ugarske Monarhije. Iako je sarajevski, vrhbosanski nadbiskup Josip Stadler odigrao ključnu pokroviteljsku ulogu u životu i stvaralaštvu Josipa Vancaša ovaj je arhitekt vrlo usko bio vezan i uz franjevački red. Na većini od 13 franjevačkih samostanskih crkava koliko je početkom 20. stoljeća postojalo na području Bosne i Hercegovine, bar prema Vancaševim tvrdnjama (Tolisa, Plehan, Petričevac, Kraljeva Sutjeska, Sarajevo, Kreševo, Fojnica, Jajce, Šćit, Mostar, Široki Brijeg, Guča Gora, Gorica kod Livna) izvodio je katkad veće, katkad manje intervencije. Ovaj se članak usredotočuje na zahvate na trima franjevačkim crkvama podignutima sredinom 19. stoljeća: u Gučoj Gori kod Travnika u središnjem dijelu Bosne (dograđena 1892. – 1895.), na Gorici kraj Livna u južnom dijelu Bosne (dograđena 1905. – 1906.) te u Tolisi kod Orašja u sjevernom dijelu Bosne (dograđena 1911. – 1912.), važnim primjerima romantičarske sakralne arhitekture u toj zemlji, koje su pregradnjama dobile i novi stilski karakter primjereniji ukusu visokog odnosno kasnog historicizma. Ova tri zahvata svjedoče s jedne strane o nesklonom odnosu Vancaša i većine njegovih suvremenika prema romantičarskoj arhitekturi, a s druge strane o stilskim mijenama karakterističnim za kraj 19. i početka 20. stoljeća. Dok je crkva u Gučoj Gori pregrađena potpuno po načelima visokog historicizma u neoromaničkom stilu, na crkvi u Livnu, dograđenoj u neorenesansnom stilu, već se primjećuju kasnohistoricistička rješenja (prozori u svodovima u glavnom brodu), dok toliška crkva pokazuje kako se Vancaš znao okušati u stilu koji je u sakralnu arhitekturu ušao tek na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće – neobaroku. Vancašu na zatečenim građevinama (a čini se djelomično i investitorima, franjevcima) primarno nije bila prihvatljiva izrazita jednostavnost arhitektonske dekoracije. Vancaš stoga ne samo da ove crkve proširuje i stilski korigira, on ih istodobno bogato (bogatije) dekorira. Kada su mu financijske mogućnosti dopuštale, kao na Gučoj Gori, intervenira sveobuhvatno i na pročeljima (glavnom) i u unutrašnjosti, kada nisu, kao u Tolisi i na Gorici, intervenciju usredotočuje na unutrašnjost, koju proširuje, nadsvođuje sigurnijim, vatrootpornijim betonskim svodovima i ukrašava bogatim dekorativnim oslikom, te samo djelomično modificira i dekorira zatečenu arhitektonsku dekoraciju. Sve su tri crkve nakon obnove postale trobrodne dvotoranjske bazilike. Do danas je najcjelovitije ostala sačuvana crkva na Gorici koja ostaje rijedak primjer historicističkog Gesamtkunstwerka u umjetnosti Bosne i Hercegovine.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam, Povijest, Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2013-11-4153 - Hrvatska i Srednja Europa: umjetnost i politika u razdoblju moderne (1780.-1945.) (CroCE-ArtPolitics) (Damjanović, Dragan, HRZZ ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Sanja Zadro
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Répertoire de la litterature de l'art (RILA)
- Bibliography of the History of Art (BHA)
- International Bibliography of Art (IBA)