Pregled bibliografske jedinice broj: 757100
Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola i neke njezine teorijske odrednice
Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola i neke njezine teorijske odrednice, 2012., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb
CROSBI ID: 757100 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola i neke njezine teorijske odrednice
(Career maturity of students in higher grades of primary schools and some of it's theoretical determinants)
Autori
Černja, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Hrvatski studiji
Mjesto
Zagreb
Datum
18.05
Godina
2012
Stranica
49
Mentor
Babarović, Toni
Ključne riječi
Profesionalna zrelost; Test informiranosti o zanimanjima (TIZ); izbor zanimanja; profesionalni interesi; diferenciranost i konzistentnost profesionalnih interesa
(Vocational maturity; Test of Occupational Knowledge (TOK); vocational choice; vocational interests; differentiation and consistency of vocational interests)
Sažetak
Profesionalna zrelost je spremnost pojedinca za donošenje dobro informiranih, dobno prikladnih profesionalnih odluka. Ona predstavlja mjeru u kojoj je pojedinac sposoban samostalno donijeti odluke o svojoj karijeri, prikladne za njegovu dob. Cilj ovog rada je utvrditi razinu profesionalne zrelosti učenika viših razreda osnovnih škola, te ispitati kako je povezana s nekim karakteristikama učenika i profesionalnim interesima. Na reprezentativnom uzorku učenika, petih, šestih, sedmih i osmih razreda oba spola (ukupni N=823) primijenjen je Test informiranosti o zanimanjima (TIZ), koji mjeri kognitivnu komponentu profesionalne zrelosti. Učenici viših razreda osnovne škole uspješno rješavaju Test informiranosti o zanimanjima i njihovi se prosječni rezultati kreću u gornjoj polovici teoretskog raspona. Test se pokazao prikladnim za detekciju onih učenika kojima nedostaju informacije o svijetu rada i zbog toga ne mogu donijeti zrele profesionalne odluke. Profesionalna zrelost raste u funkciji dobi, dok učenice sustavno iskazuju veći stupanj profesionalne zrelosti od učenika. Profesionalna zrelost povezana je sa školskim uspjehom učenika i obrazovnim aspiracijama, odnosno planiranom dužinom školovanja. Istraživanjem se ispituje i odnos profesionalne zrelosti s nekim obilježjima profesionalnih interesa učenika. Profesionalna zrelost blago je povezana s diferenciranosti profesionalnih interesa, dok hipoteza o postojanju povezanosti profesionalne zrelosti i konzistentnosti profesionalnih interesa nije potvrđena. Kao rezultat istraživanja, zaključuje se da je ispitivanje profesionalne zrelosti nužan aspekt profesionalnog savjetovanja u osnovnim školama. S obzirom na razvojnu prirodu konstrukta profesionalne zrelosti, u višim razredima osnovne škole trebalo bi započeti sa sustavnom primjenom i implementacijom školskih programa profesionalnog razvoja. Time bi se učenicima, koji su na pragu donošenja važnih profesionalnih odluka pružila pomoć u razvijanju profesionalne zrelosti, te podizanju spremnosti za odabir zanimanja.
Izvorni jezik
Hrvatski