Pregled bibliografske jedinice broj: 754541
Metodički pristup određivanju sadržaja poučavanja i kognitivnih ishoda učenja za nastavni predmet Hrvatski jezik u primarnom obrazovanju
Metodički pristup određivanju sadržaja poučavanja i kognitivnih ishoda učenja za nastavni predmet Hrvatski jezik u primarnom obrazovanju, 2014., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 754541 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metodički pristup određivanju sadržaja poučavanja i kognitivnih ishoda učenja za nastavni predmet Hrvatski jezik u primarnom obrazovanju
(A Methodological Approach to Defining Content of Teaching and Cognitive Learning Outcomes for the Subject Croatian Language in Primary Education)
Autori
Kolar Billege, Martina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
19.12
Godina
2014
Stranica
268
Mentor
Bežen, Ante
Ključne riječi
metodički pristup ; sadržaj poučavanja ; kognitivni ishodi učenja ; nastavni predmet Hrvatski jezik ; primarno obrazovanje
(methodological approach ; contenet of teaching ; cognitive learning outcomes ; subject Croatian Language ; primary education)
Sažetak
Sadržaj poučavanja o vrstama riječi u nastavnome predmetu Hrvatski jezik u primarnome obrazovanju obuhvaća poučavanje o imenicama, glagolima i pridjevima, a treba ga dopuniti poučavanjem o prilozima da bi se moglo sustavno poučavati strukturiranju rečenice kao gramatičke jedinice (modela) i kao komunikacijske jedinice (ostvaraju toga modela). Poučavanje o tome sadržaju podloga je za razvijanje kulture pisanja i komunikacijske jezične kompetencije. U određivanju kognitivnih ishoda učenja važno je primijeniti metodički pristup koji se temelji na suodnosu matičnih znanosti i temeljnih odgojno-obrazovnih znanosti. U radu predlažemo mjerljive kognitivne ishode učenja kao standard koji će učiteljima poslužiti za praćenje učenika u dosezanju kompetencije. S obzirom na sadržajnu (ne)valjanost postojeće ocjene i neprikladnost sintetičkoga ocjenjivanja, predlažemo obrazac praćenja učenika u dosezanju predloženih ishoda učenja. Istraživanje je provedeno na uzorku učitelja mentora i savjetnika (N = 387) u Republici Hrvatskoj te učenika (N = 527) i sveučilišnih profesora (N = 11). Rezultati istraživanja pokazuju velika odstupanja u mišljenju učitelja o uspjehu učenika i stvarnoga uspjeha učenika u ispitu znanja, nadalje pokazuju kako učitelji misle da gotovo svi učenici mogu dosegnuti obrazovna postignuća predviđena aktualnim Nastavnim planom i programom za osnovnu školu. Rezultati također pokazuju statistički značajno veće slaganje učitelja o broju i vrsti kognitivnih ishoda za pojedine ocjene nego o broju i vrsti obrazovnih postignuća. U istraživanju je vidljivo da statistički značajno više učitelja misli kako učenici stječu dovoljno znanja za nesmetan prijelaz u peti razred, ali se gotovo jedna trećina učitelja s time ne slaže. Statistički značajno veći broj učitelja misli da učenicima u primarnome obrazovanju treba ponuditi više sadržaja u području jezika (Hrvatski jezik) nego što im je ponuđeno. Rezultati pokazuju i da učitelji ne prepoznaju koja se znanja i na kojoj razini ispituju pojedinim zadatkom u ispitu znanja. Na temelju teorijskoga razmatranja i provedenoga istraživanja, u radu predlažemo metodički pristup određivanju sadržaja poučavanja te kognitivni ishodi učenja za područje jezika (Hrvatski jezik) u primarnome obrazovanju. Predlažemo listu praćenja za određivanje uspjeha učenika u dosezanju kognitivnih ishoda umjesto postojeće ocjene.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0719 - Jezično-likovni standardi u početnom čitanju i pisanju na hrvatskom jeziku (Bežen, Ante, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb