Pregled bibliografske jedinice broj: 752737
Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju
Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju // Psihologijske teme, 23 (2014), 3; 435-459 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 752737 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom
učenju
(Theoretical and Methodological Approaches to
Category Learning)
Autori
Žauhar, Valnea
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 23
(2014), 3;
435-459
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
kategorijalno učenje ; definirajuća obilježja ; prototipi ; egzemplari ; predznanje ; višestruki sustavi kategorijalnog učenja
(category learning ; prototypes ; exemplars ; knowledge ; multiple category learning systems)
Sažetak
Na temelju brojnih istraživanja kojima se pokušalo utvrditi na koji se način usvaja znanje koje će biti reprezentirano unutar kategorija razvijeni su različiti pristupi kategorizaciji i kategorijalnom učenju. Ovaj rad predstavlja pregled pristupa kategorijalnom učenju počevši od dvadesetih godina prošlog stoljeća do danas. Prema pristupu definirajućih obilježja, kategorijalno je učenje proces nalaženja definicija ili pravila koja jednoznačno određuju pripadnost kategoriji. Teorija prototipa definira kategorijalno učenje kao proces stvaranja sumarnih reprezentacija ili apstrahiranja prototipa, odnosno, učenja najreprezentativnijega predstavnika koji odražava prosjek obilježja svih pripadnika kategorije. Teorija egzemplara promatra kategorijalno učenje kao pohranjivanje pojedinačnih egzemplara u dugoročno pamćenje sve dok kategorizacija ne dosegne optimalnu razinu točnosti. Navedenim teorijama suprotstavljen je integrativni pristup koji pretpostavlja da je kategorijalno učenje pod utjecajem šireg predznanja, koje se neizostavno aktivira prilikom nailaska na entitete koje je potrebno ispravno klasificirati. Na kraju, prikazana su najnovija istraživanja koja upućuju na to da kategorijalno učenje nije moguće objasniti jednim sustavom učenja već da je ono posredovano višestrukim, kvalitativno različitim, sustavima učenja i pamćenja. Posebna je pažnja posvećena razlici između eksplicitnog ili deklarativnog sustava i implicitnog ili proceduralnog sustava, a istraživanja pokazuju kako vrsta kategorije koju je potrebno usvojiti određuje koji će se od sustava aktivirati tijekom učenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsychINFO
- EBSCO
- DOAJ
- ProQuest
- ERIH PLUS
- Hrčak