Pregled bibliografske jedinice broj: 752596
Politički islam, sekularizam i demokracija
Politički islam, sekularizam i demokracija // Europski sekularni identiteti. Zbornik radova Jean Monnet modula Sekularna Europa: europski sekularni identiteti / Špehar, Hrvoje (ur.).
Zagreb: Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, 2015. str. 51-76
CROSBI ID: 752596 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Politički islam, sekularizam i demokracija
(Political Islam, Secularism and Democracy)
Autori
Havel, Boris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Europski sekularni identiteti. Zbornik radova Jean Monnet modula Sekularna Europa: europski sekularni identiteti
Urednik/ci
Špehar, Hrvoje
Izdavač
Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2015
Raspon stranica
51-76
ISBN
978-953-6457-83-0
Ključne riječi
politički islam ; parlamentarna demokracija ; arapsko proljeće ; šerijat ; sekularizam
(Political Islam ; Parliamentary Democracy ; Arab Spring ; Sharia ; Secularism)
Sažetak
Zbivanja vezana uz tzv. arapsko proljeće ponovno su pokazala su koliko je Europa zainteresirana za društvenu i političku transformaciju bliskoistočnih arapskih zemalja iz diktatura u barem načelne demokracije. U ovome je članku predstavljen uvod u analizu složenog pitanja postojanja potencijala usklađivanja islama kao političke ideologije s modernom europskom demokracijom koja se, ne zanemarujući bogato europsko svjetonazorsko, etičko i drugo nasljeđe judeokršćanstva, pravno temelji na sekularizmu i racionalizmu. U tom je procesu od ključne važnosti razumijevanje različitosti između dominantnoga kršćanskoga i dominantnoga islamskog stava prema odnosu vjere i politike unutar vlastite zajednice. Konkretno, pitanje je može li pretežito muslimansko društvo neke društvene sfere prepustiti u potpunu nadležnost sekularnim institucijama i zakonima, bez da time kompromitira svoja temeljna načela, kao što je to moguće u društvu koje je pretežito kršćansko. Polazeći od pretpostavke da je islam prvenstveno vjerski i politički sustav kakav je zacrtan u svojim kanoniziranim tekstovima te normativnim ranoislamskim izvorima, u članku je objašnjeno zašto nije moguće ponuditi jednoznačan odgovor na ova pitanja, nego je za odgovor na njih najprije potrebno definirati demokraciju. Ukoliko se pod demokracijom smatra konsensualni izbor izvršne vlasti, islam predviđa kvalitetan okvir za provođenje takva političkog procesa. No primijeni li se suvremena europska definicija demokracije, prema kojoj je inherentni i nerazdvojivi dio demokracije trodioba vlasti, pri čemu parlament u svojstvu zakonodavnog tijela ima zakonodavne ovlasti nesputane religijskim počelima i okvirima, onda pitanje mogućnosti demokratizacije islamskog društva postaje bitno složenije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Politologija, Sigurnosne i obrambene znanosti, Teologija