Pregled bibliografske jedinice broj: 750853
Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja
Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja // Psihologijske teme, 23 (2014), 2; 189-208 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 750853 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja
(Rewiev of cognitive and motivative factors in writing)
Autori
Nikčević-Milković, Anela
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 23
(2014), 2;
189-208
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
pisanje; kognitivni i motivacijski čimbenici pisanja; poučavanje
(writing; cognitive and motivational factors of writing; teaching)
Sažetak
Pisanje kao stvaranje ili oblikovanje teksta kognitivno je i motivacijski vrlo kompleksna i zahtjevna ljudska aktivnost. Proučava se u okviru kognitivne psihologije te psihologije obrazovanja u cilju uspješnijeg poučavanja pisanja. Uspješnost pisanja koja se najčešće mjeri kroz kvalitetu napisanih tekstova ili pojedine njegove komponente, rezultat je integracije kognitivnih, metakognitivnih, motivacijskih, emocionalnih i kontekstualnih čimbenika u međusobno vrlo složenim interakcijama i vezama. Novija istraživanja u području koriste složenu analitičku metodologiju te kombiniraju različite kvalitativne i kvantitativne pristupe. Najčešće korištena metoda istraživanja analiza je verbalnih protokola. Od 80-tih godina 20. stoljeća do danas brojna su istraživanja kognitivnih čimbenika pisanja, a temeljem njihovih rezultata nastaju sve složeniji kognitivni modeli koji ističu važnost pojedinih procesa, odnosno strategija pisanja. Planiranje i ispravljanje teksta među najvažnijim su procesima pisanja. Motivacija za pisanje kao psihološki konstrukt počela se istraživati krajem prošlog stoljeća, a njezina regulacija obuhvaća motivacijska vjerovanja poput: ciljnih orijentacija, očekivanja uspjeha, osjećaja samoefikasnosti, vjerovanja u vrijednost zadataka pisanja, osobnog ili intrinzičnog interesa za ove zadatke, slike o sebi u ovom području te anksioznosti u zadacima pisanja. Istraživanja procesa pisanja u Hrvatskoj su tek u začetku te je potrebno provesti daljnja istraživanja. Poučavanje pisanja kao važnog medija razvoja mišljenja trebalo bi revidirati u hrvatskom obrazovnom kontekstu prema preporukama kognitivnog i socijalno-konstruktivističkog pristupa učenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsycINFO
- EBSCO (Academic Search Complete, Central & Eastern European Academic Source)
- Scopus
- DOAJ
- ProQuest
- ERIH