Pregled bibliografske jedinice broj: 749846
Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?
Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni? // Logopedija, 4 (2014), 1; 23-30 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 749846 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?
(Language screening for preschool children: Individual or group testing?)
Autori
Olujić, Marina ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Hržica, Gordana ; Srebačić, Ivana ; Matić, Ana ; Kologranić Belić, Lana ; Padovan, Nevena
Izvornik
Logopedija (1330-5484) 4
(2014), 1;
23-30
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
probir jezičnih sposobnosti ; individualni probir jezičnih sposobnosti ; grupni probir jezičnih sposobnosti ; jezične teškoće ; predškolska dob
(screening of language abilities ; individual screening of language abilities ; group screening of language abilities ; language impairment ; preschool years)
Sažetak
Rani jezični razvoj složen je proces koji se događa u korak s brojnim drugim procesima poput fizičkog i kognitivnog razvoja te razvoja socijalizacije. Upravo složenost djetinjstva kao razvojnog razdoblja može rezultirati različitim odstupanjima od očekivanih normi u jezičnom razvoju. Probirni ili trijažni testovi uobičajen su postupak za rano prepoznavanje odstupanja u jezičnom razvoju. U hrvatskoj logopedskoj praksi ne postoji standardizirani instrument za probir jezičnih sposobnosti kod djece predškolskog uzrasta, već se u praksi najčešće provodi neformalno ispitivanje grupnim probirnim postupkom koji nije sadržajno kontroliran niti objektivan u provedbi. Cilj je istraživanja analiza metrijskih obilježja instrumenata za individualni i grupni probir jezičnih sposobnosti za djecu predškolske dobi (5 i 6 godina) te njihova međusobna usporedba, kako bi se otkrile prednosti i nedostaci obaju načina probira radi određivanja objektivnije metode. Istraživanje je ostvareno u sklopu projekta Prerequisites for academic equality: early recognition of language disorders (IPA 4.1.2.2.02.01.c02), u kojem su razvijena dva instrumenta: instrument za individualni te instrument za grupni probir jezičnih sposobnosti za dob 5 i 6 godina. Konstrukcija i analiza probirnih instrumenata provedena je na osnovi rezultata dobivenih na stratificiranom uzorku od 457 ispitanika (244 petogodišnjaka (M=133 i Ž=111) i 213 šestogodišnjaka (M=96 i Ž=117). Rezultati su pokazali kako su metrijske karakteristike, kao i karakteristike primjene instrumenta za individualni probir jezičnih sposobnosti bolje od karakteristika instrumenta za grupni probir, što instrument za individualni probir čini pouzdanijom i objektivnijom metodom probira. U skladu s tim podatkom proizlazi izravna preporuka za logopedski rad o primjeni individualnog probira, i to isključivo s pouzdanim i objektivnim instrumentom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2013-11-2421 - Jezična obrada u odraslih govornika (ALP) (Kuvač Kraljević, Jelena, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb