Pregled bibliografske jedinice broj: 748524
Odnos prozodije, obilježja slušne habilitacije i razumljivosti govora kod osoba s prelingvalnim oštećenjem sluha
Odnos prozodije, obilježja slušne habilitacije i razumljivosti govora kod osoba s prelingvalnim oštećenjem sluha // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 50 (2014), 2; 43-60 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 748524 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos prozodije, obilježja slušne habilitacije i razumljivosti govora kod osoba s prelingvalnim oštećenjem sluha
(The relationship between prosody, the characteristics of aural habilitation and speech intelligibility in persons with prelingual hearing impairment)
Autori
Božić Bakušić, Marina ; Bonetti, Luka
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 50
(2014), 2;
43-60
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
prozodija; razumljivost govora; prelingvalno oštećenje sluha; stupanj oštećenja sluha; stručna intervencija
(prosody; speech intelligibility; prelingual hearing loss; better ear pure-tone average; intervention)
Sažetak
U radu su ispitana akustička obilježja prozodije 19 mladih govornika i govornica (prosječna dob 19, 7 god.) s prelingvalnim oštećenjem sluha (prosječno oštećenje na boljem uhu 98, 95 dB HL) i njihov odnos s razumljivošću govora, stupnjem oštećenja sluha i obilježjima audiološko-logopedske intervencije (intervencijskim pristupom, vremenom dodjele pomagala, vrstom korištenog elektroakustičkog uređaja i njegovom dnevnom uporabom). Primjenom programa Praat 4.3.21. u snimkama čitanja teksta akustički su analizirani osnovni govorni ton, intenzitet govora, kvaliteta glasa (alpha omjer) i tempo govora ; intonacija je analizirana u čitanju parova rečenica istog verbalnog sadržaja, ali različite prozodijske forme (pitanje ili izjava), a kontrola govornih stanki u čitanju liste parova rečenica različitih po rasporedu stanki u rečenici. Razumljivost govora je ispitana nestandardiziranim testom identifikacije riječi i rečenica (Bonetti, 2008), a govor sudionika istraživanja procijenilo je 17 procjenjivača bez prethodnog iskustva u komunikaciji s osobama s oštećenjem sluha. U statističkoj obradi podataka (STATISTICA 7.0) primijenjeni su deskriptivna, korelacijska, regresijska i generalizirana klaster analiza, Wilcoxonov test označenih rangova, Hi-kvadrat test i Mann- Whitney U test na razini značajnosti od p<0, 05. Utvrđena je značajna povezanost obilježja prozodije s razumljivošću govora, ali ne sa stupnjem oštećenja sluha. Veća prozodijska „točnost“ bila je povezana s oralnom orijentacijom u habilitaciji/edukaciji te s većom dnevnom uporabom dodijeljenog elektroakustičkog uređaja. Rezultati sugeriraju da bi trening prozodije u ranim fazama intervencije trebao snažnije biti fokusiran na vremensku usklađenost govora te da uspješnost intervencije, kada je kvaliteta govora kriterij, ovisi o stalnom i maksimalno aktivnom sudjelovanju preostalog sluha u komunikaciji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Central and East European Online Library - CEEOL
- LLBA: Linguistics and Language Behavior Abstracts
- PsychINFO
- EBSCO
- Scopus
- Journal Citation Reports - Social Sciences Edition
- ERIH
- Google Scholar
- ScientificCommons
- Hrčak